Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoonings, C.G.
dc.contributor.advisorKruijf, de, J.G.
dc.contributor.authorBorst, D. de
dc.contributor.authorMišljenčević, M.
dc.date.accessioned2021-08-06T18:00:13Z
dc.date.available2021-08-06T18:00:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40580
dc.description.abstractOns onderzoek gaat over hoe studenten door hun studie antropologie worden beïnvloed in hun politieke ideeën en wereldbeelden en hoe ze op basis daarvan hun identiteit vormen. We hebben dit onderzocht aan de hand van het perspectief van de studenten en het perspectief van de docenten. We hebben onderzocht of de studenten het gevoel hebben dat ze beïnvloedt worden en of de docenten geloven dat er politieke invloed is en zo ja, of ze hun leerlingen opzettelijk beïnvloeden met politieke ideeën of dat dit onbewust gebeurt. Met dit onderzoek hopen we een bijdrage te leveren aan het onderstrepen van het belang van de inzet van de discipline van antropologie voor onderzoek binnen de discipline zelf en niet louter en alleen het onderzoeken van “de ander”. Ook hopen we dat ons onderzoek mensen bewust maakt van mogelijke invloeden die niet eenvoudig zichtbaar zijn. Onze onderzoeksvraag is: Hoe wordt de identiteit van studenten gevormd door morele narratieven en politieke ideeën binnen de studie antropologie in Utrecht? De methoden die binnen ons onderzoek zijn gebruikt zijn semi-gestructureerde interviews, life-history interviews, focusgroep(en), (participerende) observatie en een enquête. We gebruikten semi-gestructureerde interviews en participerende observatie voor zowel de studenten als professoren en de rest van de methoden alleen voor de studenten. We zullen nu onze bevindingen presenteren. Als het gaat om de primaire socialisatie van de studenten, zijn de meeste studenten opgevoed met een vrije en open opvoeding, in een centrum tot centrum-linkse politieke omgeving. Het tweede dat we kunnen concluderen is dat naast de ‘normale’ invloed die de meeste adolescenten krijgen van de middelbare school, hun secundaire socialisatie, er niet veel politieke invloed is van de middelbare school. Daarnaast is er, als het gaat om hun keuze voor de studie antropologie, voor de meeste studenten weinig tot geen invloed van de middelbare school. De meeste professoren en docenten zijn opgegroeid in een open en tolerant, sociaal betrokken gezin. Als we kijken naar het politieke spectrum waarin zij opgroeiden, valt een ding vooral op, namelijk dat degenen boven de 40, opgroeiden in een, tegenwoordig, meer rechts-conservatieve omgeving. Degenen onder de 40 zijn allemaal opgegroeid in een tamelijk progressief links gezin. Hier is het geval dat de meesten van mening zijn veranderd sinds ze betrokken zijn geraakt bij de studie van antropologie. Verder kunnen we stellen dat de studie van de antropologie in Utrecht linksgeoriënteerd is. Dit komt echter niet door de mening of ideeën van de professoren en docenten, maar veel meer door de thema's die binnen de studie worden besproken en hoewel de meeste studenten geen grote verandering in hun politieke mening hebben ervaren, hebben ze het gevoel dat ze meer bewust zijn geworden van het feit dat ze links zijn. Als het gaat om het morele narratief van de studie, kunnen we een onderscheid maken tussen een academisch moreel narratief, dat studenten associëren met eerlijk onderzoek doen. Dit betekent dat het belangrijk is zowel de anonimiteit van de respondenten als de vertrouwelijkheid in acht te nemen. De andere vorm van het moreel narratief is meer een maatschappelijk moreel narratief. Respondenten spraken over het hebben van een open blik, niet oordelen over mensen en kijken vanuit verschillende perspectieven. Een aspect van het morele narratief dat bij beide categorieën past, is objectief blijven. De habitus binnen de studie antropologie in Utrecht wordt meestal omschreven als een linkse en activistische habitus, waarbij studenten worstelen tussen objectief blijven en activistisch zijn. Wel geven alle studenten aan zich veilig en thuis te voelen binnen de studie, en zich meestal ook vrij te voelen om te zeggen wat ze willen. Wel geven veel studenten aan dat mensen met een meer rechtse mening het binnen de studie mogelijk moeilijker kunnen hebben dan mensen met een meer linkse mening. Aangezien we met niemand met een rechtse mening hebben gesproken, wat op zich al genoeg zou kunnen zeggen, kunnen we niet met zekerheid zeggen of dit echt zo is. Als we al deze resultaten samenvatten, is het antwoord op onze onderzoeksvraag dat de identiteit van de studenten binnen de studie antropologie in Utrecht wordt gevormd door een voornamelijk impliciete linkse invloed door het curriculum en de thema's binnen de studie, aanwezig binnen de habitus. Door de morele narratieven, politieke opvattingen, wereldbeelden en het activistische karakter van de studie worden studenten betrokken bij linkse politiek. Daarnaast is het ook zo dat de meeste studenten zich al aan de meer linkse kant van het politieke spectrum bevinden voordat ze aan hun studie beginnen. Hun identiteit wordt echter nog steeds gevormd door de studie, omdat de meeste studenten het gevoel hebben dat ze meer links zijn geworden, of zich meer bewust zijn dat ze links zijn. Ons advies voor verder onderzoek is om dit onderwerp op grotere schaal te onderzoeken, ook met andere antropologische studies in Nederland. Daarnaast zou het ook een goed idee zijn om dit onderzoek te laten doen door iemand die onafhankelijk is van het onderzoek, zodat het gemakkelijker is om volledig objectief te blijven. Ons advies voor de studie zelf is dat het belangrijk is dat er meer bekendheid komt over de studie antropologie op middelbare scholen, omdat veel studenten pas achter de studie kwamen door zelf online onderzoek te doen. Verder is het belangrijk om studenten meer handvatten te geven als het gaat om mensen met andere meningen. Binnen antropologie heerst een erg specifiek visie, maar een groot deel van de maatschappij heeft deze visie niet en sommige studenten hebben moeite om daar mee om te gaan. Het zou dus goed zijn om hier meer aandacht aan te besteden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1048755
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleThe Left Bubble? (Political) Identity Formation and Moral Narratives within the Study of Anthropology in Utrecht
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIdentity, politics, anthropology, morality
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record