dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Sanders, W. | |
dc.contributor.author | Zevenhuizen, N.B. | |
dc.date.accessioned | 2021-08-05T18:00:35Z | |
dc.date.available | 2021-08-05T18:00:35Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40536 | |
dc.description.abstract | Filmgeluid werd in het verleden veelal genegeerd door onderzoekers als onderwerp van filmanalyse. Dit komt onder anderen doordat film vaak vooral beschouwd wordt als een visueel medium, met filmgeluid als een minder belangrijke toevoeging die enkel op de achtergrond aanwezig is. Wat hierbij wordt vergeten is dat filmgeluid meestal juist essentieel is voor hoe we filmbeelden begrijpen. Ondanks dat er een tendens is te focussen op de visuele aspecten van film is het zodoende noodzakelijk audio- en visuele elementen in relatie tot elkaar te bekijken om het medium beter te begrijpen. Het grote belang van auditieve elementen wordt met name duidelijk wanneer gekeken wordt naar films waarin visueel niet veel gebeurt. Een goed voorbeeld van een film van dat soort is THE VAST OF NIGHT (2019). Deze film heeft een enigszins vervreemdende werking op de kijker omdat er, ondanks dat er visueel niet veel informatie wordt overbracht aan de kijker, toch suspense ontstaat. Dit komt door het filmgeluid. Hoe het filmgeluid dit voor elkaar krijgt was voor het schrijven van deze scriptie nog onduidelijk. Dit leverde de volgende hoofdvraag op voor dit onderzoek: Hoe laat het filmgeluid in THE VAST OF NIGHT suspense ontstaan in twee scènes waarin visueel weinig gebeurt? Deze vraag wordt in deze scriptie beantwoord doormiddel van een neoformalistische analyse en door gebruik te maken van literatuur over zowel filmgeluid als suspense.
Uit de analyse blijkt de dialoog in deze scènes bijdraagt aan het opwekken van suspense door niet alleen informatie te geven aan de kijkers die ervoor zorgt dat ze beginnen te speculeren over de afloop van situaties, maar ook door de aandacht van de kijkers te sturen in bepaalde richtingen. Hierdoor weten zij welke vragen, en antwoorden, van belang zijn binnen het narratief, en welke suspense zullen opwekken. Bovendien vervult de dialoog ook emotionele en temporale functies. Suspense ontstaat hierdoor doordat bepaalde terugkerende informatie of informatie die op een emotionele manier gebracht wordt vragen en verwachtingen bij ons laat ontstaan waarover gespeculeerd kan worden. Van de overige diëgetische en non-diëgetische geluidseffecten kan geconcludeerd worden dat zij bijdragen aan het opwekken van suspense in deze scènes doordat ze vervreemdend zijn, ze verassende reacties veroorzaken bij de personages die ze horen, en door subtiel op de achtergrond informatie te geven over de context van een onzichtbare situatie. Wat betreft de non-diëgetische muziek toont de analyse aan dat het helpt bij het veroorzaken van suspense in deze scènes door het mysterie en gevaar van de aanwezige USO te versterken doormiddel van een sturende functie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 3388231 | |
dc.format.mimetype | application/octet-stream | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | “Get lost in our Sounds”
"Get lost in our Sounds" Hoe filmgeluid suspense veroorzaakt in THE VAST OF NIGHT (2019) | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Film, Suspense, Filmgeluid, Chion, Neoformalisme, Filmanalyse, Analyseprotocol | |
dc.subject.courseuu | Media en cultuur | |