dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Moran, Dr. S. J. | |
dc.contributor.author | Steen, R.P. van der | |
dc.date.accessioned | 2021-08-05T18:00:26Z | |
dc.date.available | 2021-08-05T18:00:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40506 | |
dc.description.abstract | Een onderzoek naar de totstandkoming van het historieschilderij 'De Slag bij Waterloo' van Jan Willem Pieneman uit 1824. Hierbij worden de vraagstukken rondom het opdrachtgeverschap van het schilderij en Pienemans eigen ambities en ideeën geprobeerd te achterhalen. Aan de hand van verschillende soorten primaire en secundaire bronnen wordt gekeken naar de rol van historieschilderkunst in de toenmalige Nederlandse kunstwereld en maatschappij, Pienemans voorgeschiedenis, sociale status en netwerken, de rol van de hertog van Wellington bij het ontstaan van het schilderij, de rol van het Nederlandse koningshuis en de zogenaamde 'Waterloomythe' en Pienemans (mogelijke) bedoelingen met het schilderij. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 3958295 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De historieschilder, de hertog en de held: De totstandkoming van De Slag bij Waterloo van Jan Willem Pieneman | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Jan Willem Pieneman; De Slag bij Waterloo; hertog van Wellington; koning Willem I; koning Willem II; Waterloomythe; opdrachtgeverschap; Rijksmuseum; Nederlandse historieschilderkunst; Nederlandse Romantiek. | |
dc.subject.courseuu | Kunstgeschiedenis | |