Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMoran, Dr. S. J.
dc.contributor.authorSteen, R.P. van der
dc.date.accessioned2021-08-05T18:00:26Z
dc.date.available2021-08-05T18:00:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40506
dc.description.abstractEen onderzoek naar de totstandkoming van het historieschilderij 'De Slag bij Waterloo' van Jan Willem Pieneman uit 1824. Hierbij worden de vraagstukken rondom het opdrachtgeverschap van het schilderij en Pienemans eigen ambities en ideeën geprobeerd te achterhalen. Aan de hand van verschillende soorten primaire en secundaire bronnen wordt gekeken naar de rol van historieschilderkunst in de toenmalige Nederlandse kunstwereld en maatschappij, Pienemans voorgeschiedenis, sociale status en netwerken, de rol van de hertog van Wellington bij het ontstaan van het schilderij, de rol van het Nederlandse koningshuis en de zogenaamde 'Waterloomythe' en Pienemans (mogelijke) bedoelingen met het schilderij.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3958295
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe historieschilder, de hertog en de held: De totstandkoming van De Slag bij Waterloo van Jan Willem Pieneman
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJan Willem Pieneman; De Slag bij Waterloo; hertog van Wellington; koning Willem I; koning Willem II; Waterloomythe; opdrachtgeverschap; Rijksmuseum; Nederlandse historieschilderkunst; Nederlandse Romantiek.
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record