dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kester, P.M. | |
dc.contributor.advisor | Baauw, S. | |
dc.contributor.author | Straalen, S. van | |
dc.date.accessioned | 2018-12-04T18:00:20Z | |
dc.date.available | 2018-12-04T18:00:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40499 | |
dc.description.abstract | Op steeds meer gebieden gaat technologie een grotere rol spelen, zo ook in het onderwijs. Eén van de nieuwste ontwikkelingen is het gebruik van sociale robots in het onderwijs. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat robots een positieve invloed hebben op de betrokkenheid van kinderen bij de lessen, maar er zijn nog maar weinig onderzoeken die kijken naar de langere termijn effecten van onderwijs met sociale robots.
In deze scriptie wordt aan de hand van data verzameld voor het L2TOR-ondezoeksproject antwoord gegeven op de onderzoeksvraag of het leren van woordenschat in een tweede taal met behulp van een sociale robot een positieve invloed heeft op de retentie van de kennis in vergelijking met het leren met behulp van een tablet. Hiervoor is een onderzoek uitgevoerd onder 141 leerlingen in groep één en twee van negen basisscholen. Aan de hand van een statistische analyse kan worden geconcludeerd dat het leren met een robot geen significante invloed heeft op de retentie in vergelijking met het leren van een tablet. Beide groepen behielden de kennis die was opgedaan tijdens de lessen ook na twee weken, maar er bestond geen significant verschil.
De omvang van dit onderzoek is helaas te klein om de resultaten te kunnen generaliseren, maar het biedt een basis voor verschillende interessante vervolgonderzoeken waarin meerdere factoren mee kunnen worden genomen die van invloed zijn op het taalverwervingsproces in het onderwijs. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 630259 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het leren van een tweede taal met behulp van een sociale robot - Een onderzoek naar de invloed op de retentie van de kennis | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale robots, robots in het onderwijs, retentie, tweede taalverwerving, woordenschatverwerving | |
dc.subject.courseuu | Meertaligheid en taalverwerving | |