Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJongenelen, M.M.
dc.contributor.authorHal, E.H.M. van
dc.date.accessioned2021-08-04T18:00:14Z
dc.date.available2021-08-04T18:00:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40291
dc.description.abstractDuurzaamheid is een belangrijk thema binnen de huidige maatschappij. Er wordt steeds meer geprobeerd om mensen bewuster te maken van hun consumptiepatroon en milieuvriendelijker te leven. Om hier een bijdrage aan te leveren is er onderzoek gedaan naar eco-labels op biologische kleding. Specifiek is hier onderzocht wat de mediërende rol van de gedragsattitude is tussen eco-labels en de aankoopintentie van biologische kleding. Gedragsattitude is namelijk een goede voorspeller voor gedragsintentie (Fishbein & Yzer, in Hoeken, Hornikx & Hustinx, 2012). Op basis van iemands houding tegenover bepaald gedrag kan er voorspeld worden of dit gedrag ook uitgevoerd gaat worden: het kopen van biologische kleding dus. Er is een digitale vragenlijst opgesteld met stellingen over gedragsattitude en aankoopintentie bij het zien van drie kledingstukken met of zonder ecolabel. 90 participanten deden mee aan het onderzoek en werden ingedeeld in één van deze condities. Vervolgens is met behulp van een mediatieanalyse gekeken of er een mediërend effect van gedragsattitude is op de aankoopintentie na het zien van een eco-label. De resultaten wijzen uit dat er geen mediërend effect is van gedragsattitude op aankoopintentie na het zien van een eco-label. Ook is er geen direct effect van eco-labels op de aankoopintentie gevonden. Wel blijkt er een effect van gedragsattitude op de aankoopintentie, maar dit staat los van het eco-label. Voor één kledingitem is een effect van het eco-label op attitude gevonden. Concluderend kan gesteld worden dat er dus wel een effect van attitude is op de aankoopintentie, maar dat eco-labels geen rol in dit verband spelen. Eco-labels op biologische kleding zorgen er dus niet voor dat mensen een positievere houding creëren en hierdoor sneller de intentie hebben om het kledingstuk te kopen. Er moeten mogelijk meer marketingtechnieken worden toegepast naast het eco-label om van een mediërend effect van attitude te kunnen spreken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1159123
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEco-labels in de kledingindustrie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordseco-labels; biologisch; kleding; aankoopintentie; gedragsattitude; duurzaamheid; milieuvriendelijk
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record