Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoven, P.J. van den
dc.contributor.authorNijhof, E.M.
dc.date.accessioned2021-08-04T18:00:09Z
dc.date.available2021-08-04T18:00:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40282
dc.description.abstractSamenvatting Dit is een onderzoek naar de herkenbaarheid van de bestaande propagandacriteria en de nieuwe promotiecriteria van Van den Hoven & Yang (2020) in korte Chinese voorlichtingsvideo’s bij westerse, hoogopgeleide jongvolwassenen. Propaganda en promotie kunnen vooral van elkaar onderscheiden worden aan de hand van de oprechte intenties van de verteller, het gebruik van onafhankelijke personen of personages in de video’s, de adequaatheid van de argumentatie en de manipulatieve intenties van de verteller. Dit onderzoek is uitgevoerd door middel van een online vragenlijst, waarbij respondenten een korte Chinese voorlichtingsvideo keken en daarna beoordeelden aan de hand van stellingen die verbonden zijn met de promotie- en propagandacriteria. Er hebben in totaal 82 respondenten meegedaan aan dit onderzoek. De respondenten konden vooral een goed onderscheid maken tussen promotie en propaganda door de oprechtheid van de verteller en de onafhankelijkheid van de personen of personages in de video’s. Ook zien respondenten meestal wel een verschil in adequaatheid van de argumentatie en de manipulatieve intenties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent483191
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePropaganda- en promotiekenmerken in korte Chinese voorlichtingsvideo’s
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record