dc.description.abstract | Hoewel sociale media inmiddels al enige tijd meegaan en ze al regelmatig en over de hele wereld wetenschappelijk zijn onderzocht, lijken ze in de muziekwetenschappen vooralsnog grotendeels te worden genegeerd. In deze eindscriptie wordt geprobeerd dit ‘taboe’ te doorbreken en sociale media juist wel op een diepgaandere manier te bekijken. Zo is getracht om te achterhalen wat hun rol is bij het doen ontstaan van een artiestenpersonage. Hiervoor is eerst gekeken naar waar een artiestenpersonage precies zijn oorsprong vindt. Met behulp van onder meer Philip Auslander blijkt dat deze geen duidelijke oorsprong kent. Hierna is aan de hand van danah boyd en Nicole B. Ellison kort toegelicht welke kenmerken sociale media zoal hebben. Vervolgens is de focus gelegd op wat sociale media precies voor artiesten kunnen betekenen, zoals een gelegenheid om promotie te maken en om de publiciteit op te zoeken, alsmede het verkleinen van het verschil tussen privéleven en publiekelijk leven. Hierna volgt nog een passage over geloofwaardigheid en authenticiteit. In het tweede hoofdstuk is aandacht besteed aan de manieren waarop Sia en Lady Gaga sociale media gebruiken die, aan de hand van de theorieën die in het eerste hoofdstuk besproken zijn, worden geprobeerd te interpreteren. Hieruit blijkt dat de manier waarop sociale media door deze artiesten wordt ingezet, zeker iets zegt over hoe ze zichzelf proberen te profileren. Ten slotte volgt het advies verder onderzoek te doen naar sociale media, aangezien niet alle platforms zijn behandeld en de resultaten niet representatief hoeven te zijn voor alle artiesten. | |