Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSurma, Hanna
dc.contributor.authorMartina, R.
dc.date.accessioned2021-08-02T18:00:31Z
dc.date.available2021-08-02T18:00:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40157
dc.description.abstractIn deze analyse wordt onderzocht hoe de Nederlandse versie van First Dates bijdraagt aan het discours over diversiteit op de Nederlandse televisie en waar de grenzen van deze diversiteit liggen. Er wordt een kritische discoursanalyse uitgevoerd gebaseerd op Norman Faircloughs beschrijving van deze methode. Het onderzoek bestaat uit drie analyseonderdelen: een analyse van de sociaal-culturele praktijk, waarbij er gekeken wordt naar het Concessiebeleidsplan 2016-2020 van de NPO, een analyse van de discursieve praktijk, die zich richt op het programmaformat van First Dates, en tot slot een tekstuele analyse waarbij alle fragmenten van één koppel uit het meest recente seizoen van First Dates worden geanalyseerd. Het onderzoek bevestigt dat First Dates bijdraagt aan diversiteit op de Nederlandse televisie door middel van normalisatie van gemarginaliseerde groepen, maar dat de diversiteit in het programma beperkt is wat betreft de representatie van ideeën over romantische relaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent10601512
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZoeken naar liefde op televisie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdiscours, diversiteit, (hetero-/homo)normativiteit, normalisatie, reality-tv, representatie, romantische relaties
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record