dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Raaijmakers, Q | |
dc.contributor.author | Manders, E.J.M. | |
dc.contributor.author | Rosmalen, I.P. van | |
dc.contributor.author | Heijden, S. van der | |
dc.contributor.author | Woltinge, S.A. | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T17:01:41Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T17:01:41Z | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40109 | |
dc.description.abstract | Doel: Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de relaties van sociale fobie (SF) en paniekstoornis (PS) met leeftijd, sekse, opleidingsniveau, gezinssituatie en middelengebruik. Er worden tevens twee interactie-effecten onderzocht, sekse en middelengebruik op SF en sekse en leeftijd op PS. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd bij 1509 adolescenten (694 jongens en 811 meisjes, tussen de 11 en de 24 jaar oud) van verschillende middelbare scholen in Nederland. Symptomen van SF en PS worden gemeten met de Nederlandse versie van de SCARED. De gegevens worden geanalyseerd met behulp van hiërarchische regressieanalyses. Resultaten: Bij beide interactie-effecten is geen significant resultaat gevonden. SF hangt significant samen met sekse, opleidingsniveau en middelengebruik. PS hangt significant samen met sekse en opleidingsniveau. Conclusie: Symptomen van SF en PS komen meer voor bij meisjes dan bij jongens. Symptomen van SF komen daarbij meer voor bij gymnasiasten en adolescenten die geen middelen gebruiken. Symptomen van PS komen meer voor bij adolescenten van het Havo/VWO. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 397551 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De relatie van sociale fobie en paniekstoornis tot leeftijd, sekse, opleidingsniveau, gezinssituatie en middelengebruik. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale fobie, paniekstoornis, leeftijd, sekse, opleidingsniveau, gezinssituatie, middelengebruik | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |