dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Maas, W.A.F. | |
dc.contributor.author | Kermans, C.E.H. | |
dc.date.accessioned | 2021-07-27T18:00:31Z | |
dc.date.available | 2021-07-27T18:00:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39990 | |
dc.description.abstract | Mensen hebben de neiging om voor een partner te kiezen uit de eigen regio. Echter, heeft de geografische horizon zich gedurende de tijd verbreed. De gemiddelde geografische afstand tussen de geboorteplaatsen van echtgenoten in Nederland is sinds de negentiende eeuw sterk toegenomen. Deze studie heeft als doel om te achterhalen hoe de gemiddelde geografische afstand tussen huwelijkspartners zich heeft ontwikkeld tussen de jaren 1813 en 1918, en of deze ontwikkelingen verklaard kunnen worden door de opkomst en ontwikkeling van transport- en communicatiemogelijkheden. Naast de geografische horizon hebben namelijk ook de mogelijkheden tot communicatie en de infrastructuur zich ontwikkeld. Meerdere multipele lineaire regressieanalyses zijn uitgevoerd om de mate van geografische homogamie en de invloed van transport- en communicatiemogelijkheden te toetsen. De resultaten tonen een positief effect tussen de gemiddelde geografische afstand vanaf de geboorteplaats tot aan de partner. Daarnaast tonen de resultaten ook, dat de aanwezigheid van een treinstation en/of postkantoor een effect hebben op de gemiddelde geografische afstand, zoals verwacht. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 656186 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoe ver ga je voor de liefde? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Geografische homogamie; Transportmogelijkheden; Communicatiemogelijkheden; Treinstation, Postkantoor; 19e eeuw; Nederland | |
dc.subject.courseuu | Sociologie | |