Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwer, Renske
dc.contributor.authorVogelaar, M.N.
dc.date.accessioned2021-07-22T18:00:31Z
dc.date.available2021-07-22T18:00:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39845
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek was om na te gaan of er een verschil is in overtuigingskracht tussen communicatie over het coronavaccin in de vorm van een winstframe en een verliesframe. Vaccinatiegedrag is een vorm van beredeneerd gedrag waaraan enkele te beïnvloeden determinanten voorafgaan: overtuigingen over de wenselijkheid en waarschijnlijkheid van de gevolgen, attitude en gedragsintentie. Tevens is het een vorm van gezondheidspreventiegedrag. Uit een kleine corpusanalyse bleek dat in de huidige coronavaccincommunicatie enkel winstframes voorkomen. Eerdere onderzoeken toonden aan dat het effect van een winstframe groter is dan een verliesframe in het geval van gezondheidspreventiegedrag. Ook bij deze studie over coronavaccincommunicatie was de verwachting dat het winstframe meer effect had dan het verliesframe op de overtuiging van mensen om zich te laten vaccineren. Om dit te meten zijn twee versies van dezelfde tekst ontworpen met als enige verschil het gebruikte frame. Deze teksten zijn gelijkmatig verdeeld over de respondenten (N=207). Door middel van een enquête is nagegaan of er een verschil was in overtuigingskracht tussen beide frames. De enquête bestond uit stellingen die waren onderverdeeld in de 4 genoemde relevante determinanten van beredeneerd gedrag. Het verschil tussen beide frames op deze determinanten bleek niet significant, vanwege de reeds sterke overtuigingen van de respondenten. Dit onderzoek toont daarom aan dat het effect van winst-of verliesframing niet dusdanig sterk is dat het bestaande overtuigingen overtreft. Op basis van deze studie is er geen aanleiding tot verandering in de inzet van doelframing binnen de huidige coronavaccincommunicatie vanuit de overheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent494568
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title''T is maar hoe je het bekijkt': het effect van winst- en verliesframing in coronavaccincommunicatie.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscoronavaccincommunicatie, doelframing, vaccinatiegedrag
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record