dc.description.abstract | Dit onderzoek stelt de vraag centraal op welke manier het dansen van de voorstelling SREKA van de empowerment organisatie Untold bijdraagt aan een bewustwording omtrent Winti door de dansers. Dit onderzoek is opgezet vanuit mijn observaties dat Winti recentelijk buiten puur religieuze sferen trekt en gerepresenteerd wordt als culturele uiting, en dat Winti zich steeds meer van de onzichtbaarheid naar de zichtbaarheid begeeft. In dit onderzoek zal ik beargumenteren dat de positieve representatie van Winti binnen de kunst, in dit geval een dans- en theatervoorstelling, tot een positieve bewustwording onder de dansers leidt en hen ertoe zet hun eigen vooroordelen omtrent Winti kritisch te bekijken. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van vijf semigestructureerde interviews (een met de directeur van Untold, drie met dansers en een met de regisseur van SREKA) en participerende observatie bij de repetities en première van de voorstelling. Hieruit bleek dat Winti gethematiseerd wordt als bron van culturele kennis. Door de dansers in een plek te voorzien waar Winti open besproken en ervaren kan worden, stelt Untold de dansers in staat een meer positieve relatie tot Winti te ontwikkelen. Ondanks de publieke vertoning van Winti treedt het niet volledig uit de verborgenheid, doordat de dansers de opgedane kennis vooral inzetten voor hun persoonlijke verdieping en er in andere aspecten van hun leven weinig mee naar buiten treden. | |