Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan de Mieroop, K.J.
dc.contributor.authorHoogvliet, G.S.
dc.date.accessioned2021-06-23T18:00:13Z
dc.date.available2021-06-23T18:00:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39605
dc.description.abstractIn deze these onderzoekt Gideon Hoogvliet anti-feministische narratieven in het Nederlands Geschiedsonderwijs van 1968 tot heden. Allereerst definieert de auteur feminisme en analyseert hij de kenmerken van anti-feministische narratieven, die erop gericht zijn de tweede feministische golf als “voorbij” te beschouwen. Vervolgens gaat de auteur verder met een close reading van een toonaangevende oplage van een geschiedenismethode uit 1985, en verbindt het narratief dat daarin zichtbaar is aan het narratief dat gepropageerd wordt in moderne antifeministische lezingen: De tweede feministische golf is over; we hebben de problemen geadresseerd en mogen daar trots op zijn. Verdere ingrepen zijn niet nodig. Uiteindelijk gaat Hoogvliet in op de socio-economische omstandigheden die ertoe leiden dat zulk een narratief gehandhaafd wordt en wat ertoe heeft geleid dat het huidige geschiedenisonderwijs dat niet meer doet.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent177522
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.title“Het Feminisme van toen” Framing van Feminisme in Nederlands Geschiedenisonderwijs vanaf 1968
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFeminisme, Geschiedsonderwijs, Narratiefanalyse, Tweede Feministische Golf, Dolle Mina, Anitfeminisme
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record