Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDeneer, E.A.
dc.contributor.authorScholten, L.
dc.date.accessioned2021-05-04T18:00:21Z
dc.date.available2021-05-04T18:00:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39357
dc.description.abstractIn dit onderzoek is AR-kunst onderzocht. De centrale vraag is: wat zijn mogelijkheden voor het tentoonstellen van AR-kunst in museale context? AR-kunst is een vorm van nieuwemediakunst en er is onderzocht hoe AR als medium is ontwikkeld. De ontwikkeling van de smartphone kan worden gezien als een belangrijke stap in de vorming van AR als kunstvorm, de scheiding tussen de fysieke en digitale wereld wordt met dit apparaat steeds kleiner. Door de grote diversiteit in mogelijkheden, gebruiken kunstenaars AR op verschillende manieren. Er zijn zes kunstenaars met elkaar vergeleken die AR op verschillende manieren toepassen. Er is gebleken dat context een belangrijk onderdeel is in alle vormen van AR-kunst. AR-kunst moet geplaatst of verbonden worden met een fysieke omgeving. De fysieke omgeving krijgt met AR een nieuwe betekenis. In musea heeft AR veel praktische toepassingen. Deze toepassingen werken door de combinatie van objecten en AR. AR-kunst kan tentoongesteld worden mits context aanwezig is. De combinatie fysieke objecten en AR lijken een ideaal voor in museumzalen. Technische moeilijkheden rondom collectiebeheer en onderhoudt van AR maakt het voor de meeste musea lastig om AR aan te kopen. Toch spelen musea een belangrijke rol om AR-kunst te scheiden van de entertainmentindustrie. Er zijn mogelijkheden om AR-kunst in musea te tonen, maar het is lastig om context te behouden. Veel AR-kunstenaars plaatsen hun kunst op specifieke plekken voor het visualiseren van onderwerpen. AR en smartphones worden steeds meer ontwikkeld, maar raakt hierdoor steeds meer gekoppeld aan entertainment. Het is aan musea en kunstenaars om samen AR tot waardig kunstmedium te verheffen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent8772656
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleAR-kunst: tussen digitaal en fysiek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAR, AR-Art, AR-kunst, kunstgeschiedenis, hedendaagse, kunst, moderne, digitale, musea, beeldende
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record