Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBurke, D.
dc.contributor.authorBont, T.A.E.J. de
dc.date.accessioned2021-04-16T18:00:18Z
dc.date.available2021-04-16T18:00:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39275
dc.description.abstractDe prevalentie van externaliserende stoornissen zoals aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD) en antisociale gedragsstoornis (CD) ligt hoger dan de prevalentie van internaliserende stoornissen zoals gegeneraliseerde angststoornis (GAD) of depressie (MDD). Het is belangrijk om de symptomen van stoornissen vroegtijdig te herkennen, om vervolgens te kunnen diagnosticeren en behandelen. Het is nog onduidelijk welke factoren een rol spelen in het herkennen van een stoornis. Dit onderzoek focust zich op de invloed van type stoornis (externaliserend of internaliserend) en leeftijd van het kind (kind of adolescent) op de herkenning van symptomen. In deze studie is gebruik gemaakt van data van het BePPS-project. In dit project hebben 431 zorgprofessionals een enquête ingevuld, bestaande uit casussen van kinderen (3-11) en adolescenten (12-17) met symptomen van ADHD, CD, GAD of MDD. Er werd hen gevraagd of zij een stoornis vermoeden en zo ja, welke. Een binaire logistische regressie liet zien dat er bij internaliserende stoornissen een significante afname in herkenning bestaat vergeleken met externaliserende stoornissen. Bij adolescenten is een significante toename van kans dat de stoornis wordt herkend vergeleken met kinderen. Het interactie-effect van type stoornis en leeftijd werd niet gevonden. Deze resultaten laten de verschillen in herkenning van veelvoorkomende psychische problematiek bij kinderen zien. Gezondheidsprofessionals zullen geadviseerd moeten worden over het risico op het missen van een diagnose bij internaliserende stoornissen en alle stoornissen bij kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent231183
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffecten van type stoornis en leeftijd op de herkenning van stoornissen bij kinderen door zorgprofessionals.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsADHD; CD; MDD; GAD; herkenning; symptomen; kinderen; adolescenten; leeftijd
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record