Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBurke, D.A.
dc.contributor.advisorValk, I.E. van der
dc.contributor.authorBont, T.A.E.J. de
dc.date.accessioned2021-04-16T18:00:17Z
dc.date.available2021-04-16T18:00:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39274
dc.description.abstractSamenvatting Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is een van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen onder jeugdigen. Voordat het diagnostisch proces kan starten en hulpverlening verleend kan worden, moet ADHD eerst herkend worden door gezondheidszorgprofessionals (GZP). Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken wat factoren zijn die het herkennen van ADHD kunnen beïnvloeden. Specifiek is er onderzocht of het type GZP een rol speelt in het herkennen van ADHD bij jeugdigen en of de leeftijd van de jeugdige hierop van invloed is. Een steekproef van 409 GZP’s, werkzaam bij zorginstellingen in Nederland, vulden een online enquête in, bestaande uit twee casussen van kinderen en adolescenten met ADHD. GZP’s werden gevraagd om de stoornis aan te geven die in elke casus werd beschreven. Ter beantwoording van de onderzoeksvragen is een binaire logistische regressieanalyse uitgevoerd. Er werden significante verschillen gevonden tussen de type GZP’s wat betreft het herkennen van ADHD bij jeugdigen. Daarnaast had de leeftijd van een jeugdige een significant positief effect op het herkennen van ADHD. Over het geheel werd geen interactie-effect gevonden tussen het type GZP en de leeftijd van de jeugdige. Geconcludeerd kan worden dat er verschil is in het herkennen van ADHD tussen verschillende type GZP’s en dat het voor GZP’s makkelijker is om ADHD te herkennen bij adolescenten dan bij kinderen. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen om erachter te komen hoe de verschillen in het herkennen van ADHD tussen de GZP’s kunnen worden verkleind en wat ervoor zorgt dat ADHD moeilijker te herkennen is bij kinderen dan bij adolescenten. Abstract Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common developmental disorders among children and adolescents. ADHD must be recognized by healthcare professionals (HCPs), before it can be diagnosed and the appropriate care can be provided. The aim of this research was to investigate possible factors that can influence the recognition of ADHD. Specifically, it was investigated whether the type of HCP and the age of the juvenile play a role in HCPs ability to recognize ADHD. A sample of 409 HCPs, working at several healthcare institutions within the Netherlands, completed an online survey of two cases describing children and adolescents with ADHD. HCPs were asked to report the disorder described in each case. A binary logistic regression analysis was performed to answer the research questions. Significant differences were found between the types of HCPs in terms of ADHD recognition in juveniles. In addition, the age of juveniles had a significant positive effect on the ability to recognize ADHD. Finally, overall there was no interaction-effect found between the types of HCP and the age of the juvenile. It can be concluded that there is a difference in ADHD recognition between different types of HCPs and that it is easier for HCPs to recognize ADHD in adolescents than in children. Follow up research is recommended to find out how to reduce the differences in ADHD recognition between HCPs and what makes ADHD more difficult to recognize in children than in adolescents.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent304224
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHerkennen van ADHD door verschillende typen gezondheidszorgprofessionals
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHerkenning; ADHD; gezondheidszorgprofessionals; leeftijd
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record