dc.description.abstract | Ervaringsdeskundigheid maakt al enkele jaren een opkomst in de ggz en sinds kort ook in de jeugdzorg. Er is echter nog nauwelijks specifieke kennis over het gebruik en de integratie van ervaringsdeskundigen in de jeugdzorg beschikbaar. Om dit te onderzoeken is gekeken naar de mogelijke manieren om ervaringsdeskundigen te integreren, welke vormen van ervaringsdeskundigheid passend zijn en de algemene randvoorwaarden voor integratie van ervaringsdeskundigen. Hiervoor zijn digitale semigestructureerde interviews (n=11) afgenomen met teamhoofden en ervaringsdeskundigen uit jeugdzorgorganisaties om hun ervaringen en ideeën over deze integratie te verzamelen. Integratiemogelijkheden werden gevonden als inzetmogelijkheden op het hoofdkantoor, in een flexpoule of binnen teams met een specifiek specialisme. Teamhoofden legden de nadruk op maatwerk en om per team te kijken wat het meest passend was. Passende vormen van ervaringsdeskundigheid waren de rollen van ondersteuner (met name bruggenbouwer, rolmodel en ‘luis in de pels’), deskundigheidsbevorderaar, kwartiermaker of beleidsbeïnvloeder. Daarnaast werden verschillende opleidingsniveaus gevonden, namelijk mensen met ervaring opgeleid tot reguliere professional, vrijwilligers of reguliere professionals opgeleid tot ervaringsdeskundigen. Tenslotte zijn ook enkele randvoorwaarden voor de invoer van ervaringsdeskundigheid in de jeugdzorg gevonden. De belangrijksten waren een kwaliteitswaarborging met betrekking tot de vaardigheden van ervaringsdeskundigen, duidelijke taakomschrijving, bekendheid binnen de organisatie en het regelen van financiële en arbeidsrechtelijke zaken. Tenslotte zijn enkele praktische aanbevelingen gegeven. | |