Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBavelaar, H.
dc.contributor.authorMunsters, M.P.M.
dc.date.accessioned2021-03-18T19:00:19Z
dc.date.available2021-03-18T19:00:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39127
dc.description.abstractVivian Maier (1926 - 2009) is een postuum ontdekte fotografe van Amerikaanse komaf. Ze staat het meest bekend om haar foto's van stedelijke omgevingen en mensen in de publieke ruimte. Het grootste deel van haar leven was ze werkzaam als kinderjuffrouw bij verschillende gezinnen in New York en Chicago. Vlak voor haar dood werden de spullen uit haar gehuurde opslagruimte geveild omdat ze de huur niet meer betaalde. Het betrof duizenden fotoprints, honderdduizend negatieven en duizend rollen onontwikkelde film. Zo kwam haar werk in handen van verschillende particulieren en verscheen het vervolgens in boeken, musea en galeries. Naar de betekenis van haar oeuvre is weinig onderzoek gedaan. In dit onderzoek wordt Maiers oeuvre besproken vanuit de theoretische benadering die Lorraine Sim hanteert in Ordinary Matters: Modernist Women's Literature and Photography.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent116102145
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title(N)iets bijzonders: een onderzoek naar het oeuvre van Vivian Maier vanuit theorie over het alledaagse
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVivian Maier; fotografie; straatfotografie; Verenigde Staten; twintigste eeuw; alledaagse; Lorraine Sim
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record