Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWaardenburg, Dr. M.
dc.contributor.authorLinden, B.S. van der
dc.date.accessioned2021-03-08T19:00:12Z
dc.date.available2021-03-08T19:00:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39094
dc.description.abstractIn 2019 introduceerde de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) het Irène Curie Fellowship Program. Onder het ICF-programma worden wetenschappelijke posities uitsluitend opengesteld voor vrouwen, met als doel om de man-vrouw balans te verbeteren. Dit onderzoek is een casestudy naar de ervaringen van medewerkers van de TU/e met betrekking tot hun rol als stakeholder en betrokkenheid bij het ICF-programma. Stakeholders zijn in deze studie universitair hoofddocenten en hoogleraren van de TU/e. Dit onderzoek is uitgevoerd door met een lens van betekenisgeving te kijken naar het concept van betrokkenheid, binnen de context van genderdiversiteit-en gelijkheid in de academische wereld. Uit het onderzoek blijkt dat stakeholders zichzelf niet als stakeholder zien en dat er sprake is van een beperkte mate van ervaren betrokkenheid bij het ICF-programma. Reden hiervoor is dat stakeholders zich niet betrokken voelen bij het programma omdat ze niet betrokken worden. Ook is er sprake van een ongelijke betekenis van de definitie en inhoud van de stakeholderrol tussen vormgevers van het programma en stakeholder zelf. De kloof tussen de bedenkers van het ICF-programma en de rest van de organisatie is zichtbaar in de wijze waarop medewerkers (niet) worden betrokken bij ontwikkeling en uitvoering. Dit heeft er ook in geresulteerd dat medewerkers van de TU/e zich minder betrokken voelen. Andere factoren die van invloed zijn op de ervaren betrokkenheid zijn onder andere de individueel toegekende betekenissen aan het thema van gender, de communicatie over de verandering, de rol van decanen en de sociale context van de TU/e. Door de interpretatieve aard van de studie is aan het licht gekomen dat subtiele elementen, zoals een gesprek, een belangrijke rol lijken te spelen in het creëren van een betrokken gevoel. Tegelijkertijd concludeert deze studie dat sturing op betrokkenheid, door de veelheid aan factoren en het proces van individuele betekenisgeving, beperkt is. Daarom is het voor wetenschap en praktijk, zeker met betrekking tot het thema van gender, belangrijk om oog te hebben te hebben voor de (on)gelijke betekenissen van verandering en gender.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1294679
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title''Van (on)gelijke betekenis.'' Een interpretatief onderzoek naar de ervaringen van medewerkers van de TU/e met betrekking tot hun rol als stakeholder en betrokkenheid bij het ‘’Irène Curie Fellowship Program’’ ten behoeve van genderdiversiteit.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOrganisatieverandering; Betrokkenheid; Betekenisgeving; Gendergelijkheid- en diversiteit.
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record