Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchouten, F.S.L.
dc.contributor.authorMorkin, F.W.
dc.date.accessioned2021-03-04T19:00:11Z
dc.date.available2021-03-04T19:00:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39088
dc.description.abstractBinnen de geschiedschrijving over het ontstaan van golf domineerde lang het idee dat Schotland de bakermat van golf is. Deze claim is gebaseerd op een Schots parlementsverbod uit 1457. St. Andrews neemt volgens de populair-historische Schotse auteurs al eeuwen een centrale positie in de golfwereld in. De historiografie over het ontstaan van golf werd vernieuwd door academicus Heiner Gillmeister die op basis van een lesboek Latijn uit 1545 concludeert dat golf is ontstaan in de Lage Landen. Het British Golfmuseum uit St. Andrews laat geen ruimte voor deze wetenschappelijke vernieuwing in haar representatie van de ontstaansgeschiedenis van golf. Het Nederlands Golfmuseum is daarentegen opgericht om de stelling van Gillmeister weer te geven. Het British Golfmuseum houdt dus vast aan de verouderder populair-historische aanname dat Schotland de bakermat van golf is, en St. Andrews al snel het middelpunt van golf was. Het Nederlands Golfmuseum omarmt daarentegen de vernieuwing. Deze verschillende representaties zijn het product van verschillende herinneringsprocessen waarin culturele, sociale, politieke en nationalistische beweegredenen een rol spelen. Hierdoor zijn de musea selectief in het verwerken van de historiografische ontwikkelingen. De representatie van het British Golfmuseum komt voort uit een context die maakt dat geen plaats is voor de vernieuwing. Het idee St. Andrews als ‘home of golf’ moet namelijk in stand blijven. De representatie wordt daarnaast ook gebruikt om dit idee te conserveren. Prestige, autoriteit, commercie en nationalisme spelen hierbij een rol. De representatie van het Nederlands Golfmuseum geeft daarentegen wel blijk van de historiografische vernieuwing, maar ook dit komt voort uit een herinneringsproces waarin commercie en nationalisme een rol spelen. Het museum is namelijk een reactie tegen de hegemonie van de St. Andrews representatie. De representatie wordt gebruikt om aan te tonen dat niet St. Andrews, maar de Lage Landen de ‘home of golf’ is. Daarnaast wordt de representatie gebruikt om de golfgeschiedenis naar Landgoed Bleijenbeek in Afferden te halen. Beide musea claimen dus de titel ‘home of golf’. Omdat er maar één ‘home of golf’ kan zijn zorgt dit voor frictie tussen de representaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent786283
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleTouwtrekken om The home of golf
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record