Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, Daniël
dc.contributor.authorValk, L.M. van der
dc.date.accessioned2021-03-02T19:00:21Z
dc.date.available2021-03-02T19:00:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39042
dc.description.abstractIn dit onderzoek staan schermgrootte en alineastructuur centraal. De effecten van deze variabelen onderzoek ik op leesprocessen, in het bijzonder op de variabelen leestijd, tekstbegrip en waardering. Wat voor invloed heeft schermgrootte op het leesproces? En heeft alineastructuur invloed op de relatie tussen schermgrootte en leesprocessen? Deze twee vragen vormen het uitgangspunt van dit onderzoek. Om de effecten van schermgrootte en alineastructuur te onderzoeken, heb ik een experiment uitgevoerd. De experimentele condities verschillen in schermgrootte en alineastructuur. Hierbij maak ik een onderscheid tussen kleine en grote schermgrootte en een beperkte en een uitgebreide alineastructuur. Proefpersonen lezen eerst (online) een gemeentelijke brief, waarbij hun leestijd wordt gemeten. Vervolgens beantwoorden ze begripsvragen over de inhoud van de gemeentelijke brief. Als laatst geven proefpersonen hun waardeoordeel over de online tekst en het device waarmee ze het experiment uitvoeren. Schermgrootte blijkt alleen invloed te hebben op de waardering van het device dat proefpersonen gebruiken. Proefpersonen die de tekst op een groot scherm lezen, waarderen hun device hoger dan proefpersonen die de tekst op een klein scherm lezen. Schermgrootte blijkt verder geen invloed te hebben op leestijd, tekstbegrip en tekstwaardering. Er zijn daarnaast geen hoofdeffecten gevonden van alineastructuur op leestijd, tekstbegrip en waardering. Een alineastructuur met meer en dus kortere alinea’s en meer alineamarkeringen leidt niet tot verschillen in leestijd, tekstbegrip en waardeoordelen. Het verwachte interactie-effect tussen schermgrootte en alineastructuur op de afhankelijke variabelen wordt niet bevestigd. Een uitgebreide alineastructuur op een klein scherm zorgt niet voor positievere effecten op leestijd, tekstbegrip en waardering (in vergelijking met een uitgebreide alineastructuur op een groot scherm). Deze resultaten monden uit in het volgende advies: lees een gemeentelijke brief niet op een klein scherm. Ondanks dat het experiment alleen effecten op devicewaardering oplevert, denk ik dat burgers een gemeentelijke brief niet op een klein scherm moeten lezen. Los van het experiment, denk ik daarnaast dat een uitgebreide alineastructuur het leesproces beter ondersteunt dan een beperkte alineastructuur. In het bijzonder op een klein scherm, omdat alinea’s hier ‘langer’ op lijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4149078
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleHet monitoren van monitoren Een onderzoek naar de invloed van alineastructuur en schermgrootte op leestijd, tekstbegrip en waardering onder lezers van een online gemeentelijke brief
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record