Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorValck, M. de
dc.contributor.authorSchenkhof, N. van
dc.date.accessioned2021-03-01T19:00:30Z
dc.date.available2021-03-01T19:00:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39013
dc.description.abstractIn dit scriptieonderzoek wordt aan de hand van een vergelijkende analyse van discoursen onderzocht op welke manier de overstappen van televisiepresentatoren Twan Huys en Eva Jinek van de publieke naar de commerciële omroep gethematiseerd worden in het Nederlandse krantendiscours. Uit de vijf grootste betaalde kranten van Nederland zijn 25 krantenartikelen geselecteerd waarin de overstappen van Huys en Jinek besproken worden. Door te zoeken naar tegenstrijdigheden in het krantendiscours, worden de mogelijke interpretatieperspectieven geschetst waarmee lezers in aanraking kwamen. Meerdere thema’s zijn hierbij dominant en vinden aansluiting bij verschillende academische debatten en theorieën. Ten eerste is de verhouding tussen de publieke en commerciële omroep een thema dat terugkomt in het krantendiscours en het wetenschappelijke debat. Enerzijds is er een contrasterend beeld van de publieke en commerciële omroep te herkennen in het krantendiscours en anderzijds juist een vereenzelviging van de omroepen. Ten tweede spelen de persoonlijkheden van Huys en Jinek een rol om hun overstappen te duiden. Hierbij is er aandacht voor hoe de persoonlijkheden van Huys en Jinek in relatie staan tot het al dan niet slagen van hun talkshows bij RTL4. Hierin vindt het discours aansluiting bij het wetenschappelijke debat omtrent personal branding van televisiepresentatoren, waarbij de persoonlijkheid van de host een belangrijk onderdeel is van de talkshow als merk. Tot slot worden de meest opvallende verschillen tussen de discoursen omtrent de overstappen van Twan Huys en Eva Jinek uiteengezet. Hieruit blijkt dat er sprake is van een bepaalde stereotypering van Eva Jinek als vrouwelijke presentator, waarbij haar persoonlijkheid en privékwesties in vergelijking met het discours omtrent Twan Huys in meerdere mate aan bod komen. Ondanks dat er met betrekking tot de eerste twee thema’s relatief veel overeenkomsten te herkennen zijn in beide discoursen, komt in het laatste hoofdstuk een belangrijk verschil aan bod. Bij Twan Huys is zijn carrière een afgebakend gebied, terwijl bij Eva Jinek haar persoonlijkheid en privéleven erbij betrokken worden. In het hedendaagse Nederlandse krantendiscours is het klassieke verschil in benadering van carrières van mannen en vrouwen dus nog steeds aanwezig.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent535339
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen vergelijkende analyse van discoursen: De televisietransfers van Twan Huys en Eva Jinek in het Nederlandse krantendiscours
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVergelijkende analyse van discoursen; Televisietransfers; Talkshows; Twan Huys; Eva Jinek; Publieke en commerciële omroep; Personal branding; Genderstereotypering
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record