dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hulshof, C. | |
dc.contributor.author | Taheij, M. | |
dc.date.accessioned | 2021-03-01T19:00:16Z | |
dc.date.available | 2021-03-01T19:00:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38970 | |
dc.description.abstract | Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL)-omgevingen registreren het gedrag van leerlingen en kunnen deze informatie terugkoppelen naar leraren via CSCL-dashboards. Onbekend is hoe basisschoolleraren CSCL-dashboardinformatie combineren met reeds verworven leerlinginformatie. Deze studie onderzoekt de rol van leerlinginformatie op detectie en interpretatie van problemen bij samenwerkende tweetallen door invalleraren. De participanten, (toekomstige) basisschoolleraren, kregen CSCL-dashboardsituaties te zien, waarna zij de probleemgroep aanwezen en het soort probleem toelichtten. De experimentele groep had voorafgaand en tijdens de CSCL-dashboardsituaties toegang tot leerlinginformatie waar de controlegroep dit niet had. De controlegroep bestond uit participanten van het onderzoek door Van Leeuwen & Rummel (2020a). Aan de hand van de onderzoeksresultaten kan geconcludeerd worden dat het krijgen van leerlinginformatie geen rol heeft bij de detectie en de interpretatie van problemen weergegeven op CSCL-dashboards. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen leerlinginformatie die overeenstemmend of conflicterend is met statistieken weergeven op het CSCL-dashboard. Non-parametrische toetsen tonen aan dat er geen significant verschil is in het aantal juist gedetecteerde probleemgroepen wanneer er (1) geen, (2) overeenstemmende of (3) conflicterende leerlinginformatie wordt aangeboden. Tevens tonen non-parametrische toetsen aan dat er geen significant verschil is op het aantal juist geïnterpreteerde problemen wanneer (1) geen, (2) overeenstemmende of (3) conflicterende leerlinginformatie wordt aangeboden. Een suggestie voor toekomstig onderzoek is dit onderzoek op grote schaal uitvoeren waardoor de kans op type II fout en een generalisatieprobleem wordt verlaagd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 582187 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De rol van leerlinginformatie over samenwerkende leerlingen op de detectie en interpretatie van een probleem dat getoond wordt op een CSCL-dashboard | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | CSCL-dashboards, leerlinginformatie, detectie, interpretatie, samenwerkingsproblemen | |
dc.subject.courseuu | Liberal Arts and Sciences | |