Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.
dc.contributor.authorRedeker, L.Y.
dc.contributor.authorRedeker, L.Y.
dc.date.accessioned2021-02-12T19:00:15Z
dc.date.available2021-02-12T19:00:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38841
dc.description.abstractAbstract Currently, diversity in Dutch society is growing, with the possible consequence of opposition between these diverse groups. When reasoning along the lines of Allport’s contact theory, dialogues can prevent these opposing groups from polarisation. Therefore, it seems important to include dialogues in the school’s curriculum. However, the literature shows that teachers seem to lack confidence and guidance on how to handle dialogues about controversial issues. Also, it is unclear which approach suits best for students. This qualitative research studies which elements of the dialogue seem effective to foster inclusion and counteract conflicts. Both the approach of the teacher and the dynamics in the classroom were investigated by observing two different classes in two different high schools in Utrecht (n = 4). Imagery of these classes was used to analyse the behaviour of both teachers and students. This analysis showed that it seems useful for teachers to implement the confrontational approach, since this appears to go along with active participation of the students. Moreover, teachers possibly should avoid to modify the direction of the conversation, seeing that at times the dialogue in the classroom seemed to end. Additionally, from this analysis it is expected that a positive classroom climate can contribute to the absence of negative peer-influence. Further research can focus on the cause of possible gender differences, since this research found that boys contributed more than girls in one school. Moreover, future research should examine the views of several teachers and students in Utrecht about how they think it is best to apply the dialogue to face up to polarisation. Samenvatting In de huidige Nederlandse samenleving neemt diversiteit toe, met de mogelijke consequentie van tegenstellingen tussen deze diverse groepen. Indien geredeneerd wordt vanuit de contacttheorie van Allport, kan de dialoog voorkomen dat deze tegengestelde groepen polariseren. Daarom lijkt het belangrijk om het aangaan van de dialoog op te nemen in het curriculum van scholen. Uit de literatuur blijkt echter dat docenten handelingsverlegen zijn wat betreft het inzetten van de dialoog over controversiële onderwerpen. Het is tevens onduidelijk welke aanpak het beste lijkt aan te sluiten op de belangen van leerlingen. Dit kwalitatieve onderzoek verkent welke elementen van de dialoog effectief lijken om inclusie te bevorderen en conflict tegen te gaan. Zowel de handelingswijze van de leerkracht als de dynamiek in de klas werden onderzocht door twee verschillende klassen te observeren op twee middelbare scholen in Utrecht (n = 4). Beelden van deze lessen werden gebruikt om het gedrag van zowel docenten als leerlingen te analyseren. Uit deze analyse bleek dat het nuttig lijkt voor docenten om de confrontational approach te implementeren, aangezien dit hand in hand lijkt te gaan met een actieve houding van de leerlingen. Bovendien lijkt het raadzaam voor docenten om niet sturend te zijn wat betreft het verloop van de dialoog, om de reden dat de dialoog in het klaslokaal hierdoor af en toe beëindigd leek te worden. Bovendien wordt vanuit deze analyse verwacht dat een positief klassenklimaat kan bijdragen aan de afwezigheid van negatieve peer-invloed. Vervolgonderzoek kan zich richten op de oorzaak van mogelijke sekseverschillen, aangezien uit dit onderzoek bleek dat op één school jongens duidelijk meer inbrachten dan meisjes. Bovendien zou toekomstig onderzoek kunnen achterhalen wat volgens leerkrachten en leerlingen de beste manier is om de dialoog toe te passen om polarisatie het hoofd te bieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent202048
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Dialoog in het Klaslokaal als Instrument om Polarisatie te voorkomen De Handelswijze van de Leerkracht en de Dynamiek in de Klas
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPolarisation; dialogue; confrontational approach; pupils’ attitude / Polarisatie; dialoog; confrontational approach; attitude leerling
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record