Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFlunger, B.
dc.contributor.authorVerhoeven, N.C.J.
dc.date.accessioned2021-02-11T19:00:30Z
dc.date.available2021-02-11T19:00:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38825
dc.description.abstractVoortijdig schoolverlaten komt het meest voor in het MBO onderwijs (Nederlands Jeugdinstituut, 2019) en is vaak gerelateerd aan een gebrek aan motivatie (Alivernini & Lucidi, 2011), ook wel amotivatie genoemd. Om amotivatie tegen te gaan, kunnen docenten behoefte-ondersteuning bieden, in de vorm van autonomie-, competentie- en verbondenheidondersteuning (Deci & Ryan, 1985). Dit cross-sectionele onderzoek onder MBO studenten (N=193), heeft een vernieuwd meetinstrument voor amotivatie getoetst en geeft inzicht in welke strategieën het beste ingezet kunnen worden om amotivatie tegen te gaan. Amotivatie blijkt een vijfdimensionaal construct dat gerelateerd kan zijn aan een lage intrinsieke waarde, lage bruikbaarheid, lage inspanning, lage bekwaamheid en hoge kosten. Multipele regressie analyses toonden aan de strategieën ‘interesse opwekken’, ‘keuzes geven’ en ‘betrokkenheid tonen’ unieke geassocieerd zijn met verschillende aspecten van amotivatie. Gemodereerde regressieanalyses toonden aan dat individuele verschillen in voorkeur voor ondersteuning zelden als moderator fungeren tussen behoefte-ondersteuning en amotivatie. Dit onderzoek heeft bijgedragen aan het uitbreiden van het meetinstrument voor amotivatie, en biedt MBO docenten nieuw inzicht in het tegengaan van amotivatie. Om te toetsen of de gevonden strategieën amotivatie ook negatief voorspellen, is experimenteel onderzoek nodig.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5224710
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAmotivatie bij MBO studenten Een cross-sectioneel onderzoek naar de rol van behoefteondersteunend docentgedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAmotivatie ; behoefteondersteuning ; autonomieondersteuning ; competentieondersteuning ; verbondenheidondersteuning ; need strength
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record