De interpretatiemogelijkheden van jazzinvloeden op Kendrick Lamar’s To Pimp a Butterfly
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Capitain, W.H.P. | |
dc.contributor.author | Nijman, J.S. | |
dc.date.accessioned | 2021-02-02T19:00:13Z | |
dc.date.available | 2021-02-02T19:00:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38725 | |
dc.description.abstract | In 2015 bracht Kendrick Lamar het album To Pimp a Butterfly uit waarop veel jazzinvloeden te horen zijn en waaraan verschillende jazzmuzikanten meegewerkt hebben. Sindsdien zijn er veel hiphop artiesten die hierin volgden. In dit onderzoek wordt aangetoond hoe het gebruik van jazz op het album bijdraagt aan de mogelijkheden van interpretatie van de betekenis in de muziek. Aan de hand van het idee van jazzcodes van Justin Williams wordt gedemonstreerd waar jazzinvloeden te horen zijn op de nummers “For Free? - Interlude”, “U” en “How Much a Dollar Cost”. Tevens wordt beargumenteerd dat deze jazzinvloeden als verwijzing kunnen worden geïnterpreteerd. Verder worden aan de hand van de interpretaties van verschillende auteurs en met behulp van het concept signifyin’ de verschillende interpretatiemogelijkheden van de liedteksten onderzocht. In relatie tot de thema’s die hierbij naar voren komen kunnen de jazzinvloeden associaties oproepen met eerdere stijlen en op die manier bijdragen aan de betekenis van de muziek en deze versterken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 245467 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De interpretatiemogelijkheden van jazzinvloeden op Kendrick Lamar’s To Pimp a Butterfly | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Muziekwetenschap |