Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHassler-Forest, Dan
dc.contributor.authorMouissie, C.J.M.
dc.date.accessioned2021-02-02T19:00:12Z
dc.date.available2021-02-02T19:00:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38722
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de volgende vraag centraal: “Hoe wordt er in de film Iron Man door middel van stilistische elementen vormgegeven aan de presentatie van de War on Terror?” Dit onderzoek zal worden uitgevoerd aan de hand van een neoformalistische analyse. Deze analyse is uitgevoerd met behulp van een shotlist. De analyse is onderbouwd en gekoppeld aan centrale concepten uit reeds bestaand ideologisch en politiek onderzoek, zodat de analyse kan bijdragen aan inzichten over hoe de presentatie van deze concepten stilistisch wordt vormgegeven. Uit de analyse is gebleken dat de film inspeelt op het American Exceptionalism door middel van tegenstellingen tussen Afghanistan en Amerika aan de hand van setting, kleding, cinematografie en geluid. Binnen deze elementen komt het beeld naar voren dat de film Amerika als rijk, divers en ontwikkeld presenteert versus het arme, grauwe en onderontwikkelde Afghanistan. Verder komt het concept The Stark Doctrine aan bod in de film, voornamelijk op het gebied van technologische expertise van Amerika. Dit concept komt duidelijk naar voren door de manier waarop het Iron Man-pak in beeld wordt gebracht en wordt ingezet. Daarnaast uit de film kritiek op het laatste concept: het USMIC. Dat wordt gedaan door middel van geluid en van lichtgebruik. Uit de analyse kan dus worden opgemaakt dat de film binnen de War on Terror uitgaat van een superieure positie van Amerika op maatschappelijk, wetenschappelijk en technologisch niveau, maar dat de film ook het aangenomen exceptionalisme als een bedreiging ziet voor de veiligheid en vrede van Amerika.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent8744008
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe War on Terror en superhelden: Iron Man en zijn strijd tegen terrorisme
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIron Man; neoformalisme; neoformalistische analyse; USMIC; War on Terror; American Exceptionalism; Marvel; Superheroes; Superhero; shotlist
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record