Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Roest, J.
dc.contributor.authorBataille, M.
dc.date.accessioned2021-01-07T19:00:30Z
dc.date.available2021-01-07T19:00:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38480
dc.description.abstractNederland is een sportland en doet het goed op het gebied van topsport. Ook de Nederlandse overheid heeft topsport hoog in het vaandel staan. Jaarlijks investeert het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport miljoenen in de huidige topsportstructuur, georganiseerd door sportkoepel NOC*NSF. Zij en andere partijen uit de sportwereld zetten vorig jaar oktober een handtekening onder het zesde deelakkoord van het Nederlandse Sportakkoord met hierin de missie om meer Nederlanders te inspireren via de kracht van topsport. Ondanks de grote belangstelling voor topsport vanuit het publiek worden er steeds meer vragen gesteld bij de grote investeringen in topsport. Wat leveren deze het Nederlandse publiek nu eigenlijk op? Eerder onderzoek naar de maatschappelijke waarden van topsport was veelal kwantitatief van aard. Daarnaast komt het publiek vooral via de media in aanmerking met topsport, maar is de rol van de (sport)media en de manier waarop er betekenis wordt gegeven aan mediarepresentaties van topsport onderbelicht gebleven. Dit onderzoek richt zich daarom op dit kennishiaat. Het geef inzicht hoe het Nederlandse publiek topsport in de media interpreteert en welke waarde(n) zij hier aan toekennen. Uit de analyse van gesprekken met zeven verschillende focusgroepen, bestaande uit zowel niet- als wel-sportliefhebbers, kwam naar voren dat er sprake is van verschillende paradoxen met betrekking tot het heersende topsportdiscours. Dat leidt tot de conclusie en het advies dat topsport niet als één geheel moet worden benaderd maar dat er beter kan worden gekozen voor een gedifferentieerde strategie. Samenwerking tussen het ministerie, NOC*NSF en (commerciële) mediapartijen op basis van een gedeelde waarde propositie kan de operationele capaciteit worden vergroot. De publieke waarde creatie door topsport kan zo worden geoptimaliseerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4639970
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCitius, Altius, Fortius, Pretiosius! Een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van het publiek aan de maatschappelijke waarde van topsport in de media
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstopsport, (sport)media, discours, publieke waarden
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record