dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baar, P. | |
dc.contributor.advisor | Rutten, E. | |
dc.contributor.author | Horsselenberg, K.H. | |
dc.contributor.author | Hoven, T. van de | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T19:00:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T19:00:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38300 | |
dc.description.abstract | Media beeldschermen worden steeds toegankelijker en sinds de corona periode is de tijd die
kinderen besteden achter een beeldscherm gemiddeld met een uur per dag toegenomen. Het doel
van deze explorerende studie is inzicht krijgen in de houding en aanpak van ouders met
betrekking tot schermtijd van hun kinderen van 8 tot 12 jaar en de mate waarin dit is veranderd
door de COVID-19 periode. Kwalitatieve data is verkregen bij 12 ouders gebaseerd op het ASE-
gedragsbeïnvloedingsmodel. Hieruit is gebleken dat ouders over het algemeen een positieve
houding hebben over schermtijd. Minder schermtijd is echter wel wenselijk. Een goede aanpak
wordt vormgegeven door regels te stellen en het in gesprek gaan met de kinderen. Ouders zijn
zich hierbij niet bewust van de invloed van de omgeving. Tot slot worden door COVID-19 meer
moeilijkheden ervaren met het vormgeven van schermtijd, wat voor vermindering van gevoel
van eigen effectiviteit zorgt. Mede hierdoor versoepelt de houding en aanpak van ouders
waardoor de schermtijd toeneemt. De belangrijkste implicatie is daarom informatieverschaffing
en het organiseren van trainingen voor meer bewustwording en hulp bij de aanpak voor ouders. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 236190 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Houding en Aanpak van Ouders met betrekking tot Schermtijd van Kinderen van 8-12 jaar Binnen de Gezinscontext tijdens de COVID-19 Periode. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Schermtijd; ASE-model; COVID-19; Gezinscontext | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |