Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKarreman, Laura
dc.contributor.authorVerheijen, J.M.
dc.date.accessioned2020-12-02T19:00:18Z
dc.date.available2020-12-02T19:00:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38239
dc.description.abstractIn deze studie onderzoek ik vanuit een theaterwetenschappelijk perspectief het Instagramgebruik van D66-partijleider Rob Jetten. Hierbij luidt de hoofdvraag: hoe zet politicus Rob Jetten bij zijn Instagramposts narratie in als personal branding strategy? Om deze hoofdvraag te beantwoorden wordt er in Hoofdstuk 1 van deze studie met theorieën van Erving Goffman, Judith Butler en Philip Auslander uitgelegd hoe Instagramposts bestudeerd kunnen worden als performances. Hier beargumenteer ik dat Instagramposts performatief zijn, waardoor ze een bijdrage leveren aan de constructie van identiteit. In Hoofdstuk 2 licht ik de analyse van de Instagramposts van Jetten toe. In de analyse worden op basis van Jimmy Sanderson’s Dialogical Self Theory vijftien verschillende personages onderscheden, die Jetten in zijn Instagramposts presenteert. Deze personages zijn te plaatsen binnen Jetten’s professioneel publieke leven en zijn privéleven. Voor ieder personage is aan de hand van een critical analysis die zich focust op focalisatie, verduidelijkt welke points of view het uitdraagt. In Hoofdstuk 2 zet ik uiteen welk algeheel beeld Jetten bij het posten op Instagram aan zijn publiek presenteert. Daarnaast leg ik uit dat Jetten binnen zijn verschillende personages zijn politieke status, sterrenstatus en menselijkheid uitdraagt. Het combineren van deze drie elementen wordt verklaard aan de hand van literatuur van Sanderson en Mattias Ekman en Andreas Widholm. Aan de hand van hun artikelen verduidelijk ik dat Jetten’s Instagram-identiteit te plaatsen valt binnen hedendaagse ontwikkelingen in het politieke discours. Zo sluit het aan bij de celebritization binnen de politieke communicatie, waarbij politici zich steeds meer gaan conformeren met de esthetiek van het bekend zijn (Ekman en Widholm). Uiteindelijk beargumenteer ik in de conclusie dat Jetten zijn personal branding strategy vormgeeft, door verschillende kanten van zichzelf te presenteren om zijn verhaal aan zijn toeschouwer te vertellen. Zijn persoonlijke verhaal wordt hierbij onderdeel van zijn politieke boodschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3082548
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRob Jetten: Politiek Leider en Dierenvriend
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsonline identiteit, performativiteit, Instagram, critical analysis, personal branding strategy
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record