Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStienstra, L.K.
dc.contributor.authorVerweij, N.N.
dc.date.accessioned2020-12-01T19:00:13Z
dc.date.available2020-12-01T19:00:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38212
dc.description.abstractEr is weinig onderzoek gedaan naar hoe scholen de sekseongelijkheid kunnen verklaren, dit terwijl sekseongelijkheid op scholen een groot probleem vormt. Dit onderzoek heeft gefocust op hoe het klimaat in de klas kan verklaren dat jongens mindere leesprestaties behalen dan meisjes, wat tevens de eerste hypothese vormde. Vervolgens is er vanuit gegaan dat jongens betere leesprestaties behalen als zij in een klas zitten waarin het merendeel vrouwelijk is, omdat meisjes betere leesprestaties behalen en dit een positieve invloed op de leesprestaties van de jongens zou kunnen hebben. Er zijn meerdere OLS-regressies uitgevoerd (N = 4124) op basis van de Nederlandse gegevens van de PIRLS-data uit 2016. De eerste hypothese werd door de data bevestigd; jongens behalen inderdaad minder punten dan dat meisjes doen. In tegenstelling tot de verwachtingen, werden er geen significante effecten gevonden toen er werd getest of jongens betere resultaten behalen als het merendeel van de klas vrouwelijk is. Verder zijn er tests uitgevoerd op vier subcatgeorieën van leesvaardigheid, waar uit naar voren kwam dat de sekseongelijkheid op het ene onderdeel groter is dan op het andere.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent384787
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWaarom jongens minder goed lezen dan meisjes (en hoe de seksecompositie in de klas dit mogelijk verbetert)
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssekseongelijkheid; leesprestaties; basisscholen; PIRLS onderzoek; seksecompositie; leesvaardigheid; OLS regressie
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record