Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVissenberg, C.
dc.contributor.authorElderhuis, M.
dc.contributor.authorPrinsen, H.A.
dc.date.accessioned2020-11-10T19:00:11Z
dc.date.available2020-11-10T19:00:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38104
dc.description.abstractProbleemstelling: Kinderen hebben recht op hun mening geven in beslissingen die hen betreffen. Sinds 2015 is gezamenlijke besluitvorming (GBV) alleen nog belangrijker geworden. In de praktijk wordt GBV echter te weinig toegepast. Doelstelling: Exploreren hoe aanstaande jeugdhulpverleners voorbereid worden op GBV in hun opleiding. Methode: Kwalitatief onderzoek met veertien semigestructureerde diepte-interviews met jongeren, en studenten en docenten van opleiding Social Work (profiel Jeugd) van Windesheim. Resultaten: Belangrijke aspecten voor GBV en de samenwerkingsrelatie met jongeren zijn (1) houding (gelijkwaardigheid, openheid, betrouwbaarheid, transparantie, beschikbaarheid) en (2) vaardigheden (gespreksvoering, meervoudige onpartijdigheid en regievoering). Onderwijs heeft veel aandacht voor de hulpverleningsrelatie ontwikkelen en gespreksvoering. GBV wordt echter nog niet goed onderwezen door de volgende redenen: (1) niet verplicht vak, (2) geringe kennis bij docenten, (3) module ontworpen vanuit verpleegkunde, (4) richtlijn ‘Samen beslissen met ouders en jongere’ wordt nauwelijks gebruikt, (5) betere toetsingsvormen GBV zijn nodig. Conclusie: Het onderwijs slaagt er nog niet in studenten in GBV te bekwamen. Aanbeveling: Ontwikkeling van GBV onderwijs, met aandacht voor richtlijn, is nodig om toekomstig jeugdhulpverleners toe te rusten met GBV-vaardigheden. De belangrijke aspecten kunnen bijdragen aan het wetenschappelijk debat over GBV en de hulpverleningsrelatie. Vervolgonderzoek: onderzoek op grotere schaal is nodig om resultaten te kunnen generaliseren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent525209
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGezamenlijke besluitvorming en de ontwikkeling van de hulpverlenersrelatie in de opleiding Social Work aan Hogeschool Windesheim
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSocial Work / Gezamenlijke besluitvorming / jeugdzorg/ hulpverlenersrelatie
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record