Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.authorGraat, A.M.
dc.date.accessioned2020-11-05T19:00:18Z
dc.date.available2020-11-05T19:00:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38093
dc.description.abstractAchtergrond Meisjes hebben op 2- tot 6-jarige leeftijd over het algemeen een grotere woordenschat en op latere leeftijd een hogere mate van zelfcontrole dan jongens. De verschillen in woordenschat tussen meisjes en jongens zijn nog niet voldoende verklaard. Bekend is dat door zelfcontrole iemand impulsen kan onderdrukken die op korte termijn bevrediging geven, waardoor het van invloed is op het leerproces. Het doel van huidig onderzoek is om te onderzoeken of zelfcontrole de relatie tussen geslacht en woordenschat op 2,5- tot 4-jarige leeftijd medieert. Methode 15 meisjes en 17 jongens in de leeftijdscategorie 2,5 tot 4 jaar hebben deelgenomen aan deze kwantitatieve en cross-sectionele studie. Tijdens één testmoment bij de deelnemers thuis zijn twee zelfcontrole taken afgenomen en één test voor woordenschat. Het mediatieverband werd getoetst middels de hiërarchische multipele regressieanalyse in SPSS. Resultaten Er is geen significant verschil gevonden in de grootte van woordenschat tussen meisjes en jongens. Ook kan het verband niet worden verklaard door de mate van zelfcontrole. Er is een significant verband gevonden tussen geslacht en zelfcontrole, waarbij meisjes een hogere mate van zelfcontrole hebben dan jongens. Er is geen significant verschil gevonden tussen zelfcontrole en woordenschat. Conclusie De mate van zelfcontrole is geen significante voorspeller voor de verschillen in woordenschat tussen meisjes en jongens. Meisjes hebben een hogere mate van zelfcontrole dan jongens op 2,5- tot 4-jarige leeftijd en lieten meer stabiliteit zien in de mate van zelfcontrole. Huidig onderzoek geeft aanleiding tot vervolgonderzoek naar oorzaken voor de verschillen in zelfcontrole op voorschoolse leeftijd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent155873
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet mediërende effect van zelfcontrole op het verschil in woordenschat tussen meisjes en jongens op 2,5- tot 4-jarige leeftijd.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgender, 2,5- year-olds, 4-year-olds, self-control, vocabulary
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record