Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMarijke de Valck, Hanna Surma
dc.contributor.authorMaternum, M.L.M.
dc.date.accessioned2020-11-03T19:00:09Z
dc.date.available2020-11-03T19:00:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38070
dc.description.abstractOndanks dat er steeds minder lineaire televisie wordt gekeken weet het Britse reality-programma Love Island kijkers nog massaal aan het programma te binden. Een mediastrategie die een dergelijk verschijnsel teweeg kan brengen is een mediahype. Een mediahype wordt in dit onderzoek gezien als een strategie die de media-industrie zelf kan inzetten als een vorm van intensieve promotie die betekenissen toekent aan een mediatekst en verwachtingen creëert bij het publiek door het gebruik van parateksten om potentiële kijkers te verbinden en te laten identificeren met het programma. In dit onderzoek wordt het fenomeen mediahype gekoppeld aan een ander fenomeen, namelijk eventfulness. Eventfulness wordt door mediawetenschapper Espen Ytreberg gezien als een manier waarop een programma gepositioneerd wordt en een gevoel wat gecreëerd wordt bij de kijker wat vergelijkbaar is met een media-evenement. Volgens Ytreberg vormt een mediahype een significante bijdrage om eventfulness teweeg te brengen. Dit onderzoek zal aantonen dat deze uitspraak ook andersom geldt en onderzoeken op welke manier de mediastrategieën die Love Island inzet om eventfulness te bewerkstelligen bijdragen aan de constructie van een langdurige hype rondom het programma. Dit wordt gedaan aan de hand van een tekstuele/retorische analyse van de socialmediaberichten met betrekking tot het zesde seizoen op de officiële Love Island Twitter- en Instagrampagina. De analyse toont aan dat de strategieën omtrent eventfulness die in de socialmediaberichten van Love Island te herkennen zijn zich richten op zichtbaarheid en herkenbaarheid van het programma genereren, spanning en verwachtingen scheppen over de show en een vroegtijdige verbintenis creëren tussen de kijkers en het programma. Deze aspecten kunnen elk gekoppeld worden aan elementen van een hype en dragen dus gelijktijdig bij aan het construeren van een (langdurige) mediahype. Hiermee lijkt er een bepaalde samenhang te zijn tussen de fenomenen eventfulness en hype, maar vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen in hoeverre dit daadwerkelijk gesteld kan worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1284353
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLove Island Hype: een onderzoek naar de rol van eventfulness voor de constructie van een langdurige mediahype
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMediahype; Eventfulness; Reality-TV;
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record