Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorScheffers-van Schayck, T.
dc.contributor.authorOphuis, C.G.M.
dc.date.accessioned2020-10-30T19:00:11Z
dc.date.available2020-10-30T19:00:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38055
dc.description.abstractIn de huidige maatschappij zijn sociale netwerken verdund. Om gezinnen met een migratieachtergrond of met armoedeproblematiek meer op eigen kracht te laten functioneren moet ingezet worden op het vergroten van hun sociale netwerk. Dit kwalitatieve onderzoek beschrijft wat de rol van een basisschool kan zijn in een samenwerking met buurtorganisaties, en gemeente voor het ondersteunen van gezinnen met een migratieachtergrond en/of armoedeproblematiek in een kwetsbare buurt in Amsterdam. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen via videobellen met meerdere partijen (n = 12), zoals onderwijsprofessionals en buurthuismedewerker. Respondenten werden geworven door gebruik te maken van de sneeuwbalmethode. De kwalitatieve data zijn eerst inductief gecodeerd, waarna vervolgens een thematische analyse heeft plaatsgevonden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er vier mogelijkheden voor samenwerking zijn: de school kan gezinnen doorverwijzen naar buurtorganisaties en instellingen voor gespecialiseerde hulp; de buurtorganisaties kunnen extra curriculaire activiteiten aanbieden voor het verbreden van het perspectief van leerlingen; de school en de buurtorganisaties kunnen het sociaal kapitaal van elkaar gebruiken voor het bereiken en mobiliseren van meer bewoners; de school en de buurtorganisaties kunnen met hun sociaal kapitaal de gemeente ondersteunen zodat deze een faciliterende rol kan aannemen. Een beperking van dit onderzoek is het kleine aantal respondenten waardoor beperkt aantal suggesties voor mogelijkheden tot samenwerking zijn achterhaald. Toekomstig onderzoek kan gedaan worden naar de rol van voortgezet onderwijs in samenwerking met buurtorganisaties en de gemeente.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent290864
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Rol van een Basisschool in de Samenwerking met Buurtorganisaties en Gemeente: Gedeelde zorg voor het vergroten van sociale netwerken van kwetsbare gezinnen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale netwerk; gezin; samenwerking; basisschool; buurtorganisaties; gemeente
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record