Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSoeparman, S.B.
dc.contributor.advisorSpiegel, T.
dc.contributor.authorKoper, R.L.
dc.date.accessioned2018-10-08T17:00:40Z
dc.date.available2018-10-08T17:00:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38054
dc.description.abstractDit onderzoek focust zich op het perspectief dat kinderen die opgroeien in een huishouden met problematische schulden hebben op hun eigen situatie. Door met kinderen het gesprek aan te gaan wordt onderzocht welke copingmechanismen deze kinderen hanteren in hun dagelijks leven en welke invloed dit heeft op de vorming van hun cultureel kapitaal. Uit verschillende familie-analyses blijkt dat de vorming van het culturele kapitaal bij de meerderheid van de kinderen beïnvloed wordt door het opgroeien in een huishouden met problematische schulden. Daarnaast nemen vooral de oudste kinderen de rol van ouder over voor hun jongere broertjes of zusjes. Geconcludeerd wordt dat het Amsterdamse armoedebeleid beter moet inspelen op de specifieke situatie van kinderen die opgroeien in een problematische schuldensituatie en de daarbij horende copingmechanismen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1183155
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDoor de ogen van kinderen: een kwalitatief onderzoek naar het narratief van kinderen die opgroeien in een huishouden met problematische schulden in Amsterdam.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKwalitatief onderzoek; Bourdieu; cultureel kapitaal; problematische schulden; parentificatie;
dc.subject.courseuuSociology: Contemporary Social Problems


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record