dc.description.abstract | De seksuele ontwikkeling van kinderen begint al op jonge leeftijd. Op de basisschool verkennen kinderen hun seksualiteit en leren ze zich tot elkaar verhouden. Idealiter zou seksuele integriteit, wat betekent, bewust, respectvol en verantwoordelijk om gaan met je eigen seksualiteit en gender, en die van de ander, een bepalend kenmerk moeten zijn in het proces van exploreren en het begrijpen van seksualiteit. Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken hoe leerkrachten in het primair onderwijs reflecteren op het werken aan seksuele integriteit met kinderen. In totaal hebben 16 basisschool leerkrachten meegewerkt aan dit onderzoek. De data is verzameld doormiddel van focusgroepgesprekken en individuele interviews. Deze werden geanalyseerd op basis van de kernprincipes van seksuele integriteit en werden respectievelijk open, axiaal en selectief gecodeerd. Uit de bevindingen blijkt dat leerkrachten regelmatig in aanraking komen met situaties waarbij seksuele integriteit een rol speelt. Leerkrachten zetten verschillende concepten in om hier adequaat en sensitief naar te handelen. Ouders worden gezien als partners bij het werken aan seksuele integriteit, maar het is ook een uitdaging. Een aanbeveling is om op de pabo aankomende leerkrachten pedagogische vaardigheden, die nodig zijn om met kinderen te werken aan seksuele integriteit, kennis over de seksuele ontwikkeling en handvatten om met ouders in gesprek te gaan over seksualiteit en gender, aan te reiken. | |