Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaan-Unlusoy, A. van der
dc.contributor.advisorSarti, A.
dc.contributor.authorGras, L.
dc.date.accessioned2020-10-20T18:00:16Z
dc.date.available2020-10-20T18:00:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37978
dc.description.abstractDit onderzoek begon met de vraag of het juist is dat de veranderingen in onze samenleving en de daarbij horende generatie een gegronde reden moeten zijn voor bezorgdheid. Daarnaast is er namelijk een tegengeluid, dat jongeren het zijn van een betrokken burger anders omschrijven. De literatuur leert ons dat burgerschap een normatief begrip is met verscheidene definities waar in eerder onderzoek niet altijd juist rekening mee is gehouden. Kwalitatief onderzoek kan van grote waarde zijn om meer duidelijkheid te verschaffen en dit soort onduidelijkheden te voorkomen. In dit onderzoek is via acht individuele interviews data verzameld. Door vragen open te houden en termen te gebruiken die aanspreken op de verbeelding is geprobeerd jongeren een stem te geven in hoe zij burgerschap en burgerschapsonderwijs zien. De aspecten die gekoppeld werden aan burgerschap wijken niet veel af van de bestaande visies. Voornamelijk het maatschappelijk bijdragen voor het collectief geheel wordt als een belangrijke burger taak gezien. Jongeren hebben het idee dat ze een belangrijke invloed zijn in de samenleving maar dat grotere, maatschappelijke kwesties buiten hun bereik vallen. Aan het onderwijs de taak om jongeren ook te helpen om hun taak als wereldburger te vervullen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent344150
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJongeren aan het woord - Een onderzoek naar de ervaringen van jongeren omtrent burgerschap & het burgerschapsonderwijs in Nederland.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBurgerschap; Burgerschapsonderwijs; Middelbaar Onderwijs
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record