Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Zee, Egbert
dc.contributor.authorWoutersen, M.
dc.date.accessioned2020-10-13T18:00:19Z
dc.date.available2020-10-13T18:00:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37895
dc.description.abstractHet gebruik van vakantieverhuurplatforms als Airbnb en Booking.com is sterk toegenomen gedurende de laatste jaren. Aan de hand van deze thesis worden nieuwe inzichten verkregen over mogelijke verschillen en overeenkomsten in het aanbod op de grootste platforms die actief zijn op de markt van particuliere accommodatieverhuur in Utrecht. Data van drie platforms is gebruikt om te onderzoeken in hoeverre er verschillen bestaan op gebied van locatie, kenmerken van accommodaties en motieven van hosts om een platform te gebruiken. Uit dit onderzoek is gebleken dat er binnen de particuliere accommodatieverhuurmarkt sprake is van heterogeniteit tussen platforms. Ondanks dat platforms onderling verschillen lijkt er ook sprake te zijn van imitatiegedrag; aanbod op Booking.com is namelijk erg vergelijkbaar met aanbod op Airbnb. Al met al is de conclusie dat bij onderzoek naar particuliere accommodatieverhuur het essentieel is om rekening te houden met de diversiteit aan platforms die actief zijn op de markt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1853152
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConcurrenten van Airbnb: imitators of innovators? Een onderzoek naar platforms actief op de markt van particuliere accommodatieverhuur in Utrecht.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAirbnb; short stay; toerisme; vakantieverhuur; informele economy, deeleconomie, Booking.com, HomeAway, platforms
dc.subject.courseuuHuman Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record