dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Zantvliet, P. van | |
dc.contributor.advisor | Haan, M. de | |
dc.contributor.author | Beernink, M. | |
dc.date.accessioned | 2020-10-05T18:00:13Z | |
dc.date.available | 2020-10-05T18:00:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37836 | |
dc.description.abstract | For newcomer children, the process of identity formation can be a difficult balancing act between different cultural values and notions. Social and emotional learning (SEL) in school can help newcomer children develop a coherent identity. This mixed-method research aims to explore to what extent the five SEL-competencies of CASEL (2017) are incorporated in the national and actual policy of primary newcomer education in the Netherlands. Educational experts (N=8) and professionals from newcomer schools were interviewed (N=6) and a survey was filled in by newcomer schools (N=44). Results indicate an absence of a national policy for SEL. In general, all newcomer schools address SEL and pay most attention to the social awareness competency and the least to responsible decision-making. Nevertheless, a more explicit and goal-directed approach for SEL is needed in newcomer education, for which guidelines and tools are missing. These findings provide an insight into which policy developments are required to promote a goal-directed approach for SEL in newcomer education, thus supporting identity development of newcomer children.
Samenvatting
Het ontwikkelen van een samenhangende identiteit kan voor nieuwkomerskinderen een lastig balanceer proces zijn tussen verschillende culturele waarden en noties. Sociaal-emotioneel leren (SEL) op school kan nieuwkomerskinderen ondersteunen in het ontwikkelen van een samenhangende identiteit. Dit mixed-method onderzoek verkent in hoeverre de vijf SEL-competenties van CASEL (2017) zijn geïntegreerd in het landelijk beleid en het daadwerkelijke beleid van nieuwkomerscholen in Nederland. Onderwijsexperts (N=8) en beroepskrachten van nieuwkomerscholen (N=6) zijn geïnterviewd en een survey is afgenomen bij nieuwkomerscholen (N=44). Resultaten laten zien dat er geen landelijk beleid is voor SEL. Over het algemeen besteden alle nieuwkomerscholen aandacht aan SEL waarvan het meest aan de competentie ‘besef van een ander’ en het minst aan ‘keuzes maken’. Desondanks is er een explicietere en doelgerichtere aanpak voor SEL nodig in het nieuwkomersonderwijs, waarvoor richtlijnen en middelen missen. Deze resultaten geven inzicht in de (beleids) ontwikkelingen die nodig zijn om een doelgerichtere aanpak voor SEL te bevorderen in het nieuwkomersonderwijs en de identiteitsontwikkeling te ondersteunen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 275897 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Social and Emotional Learning in Primary Newcomer Education in the Netherlands | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | social and emotional learning, social and emotional development, newcomer children, newcomer education, identity development
sociaal-emotioneel leren, sociaal-emotionele ontwikkeling, nieuwkomerskinderen, nieuwkomersonderwijs, identiteitsontwikkeling | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |