Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Miltenburg, Niels
dc.contributor.authorNaus, A.M.
dc.date.accessioned2020-10-01T18:00:13Z
dc.date.available2020-10-01T18:00:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37782
dc.description.abstractHet Parijs Akkoord is in 1995 ondertekend door 95 landen, waarin is afgesproken om de opwarming van de aarde te beperken (Verenigde Naties [VN], 2015). Drie jaar lang is de groei van de CO2-uitstoot gestagneerd, maar in 2017 begon deze weer toe te nemen. De nood om actie te ondernemen is dan ook dringend (VN, 2018). Er zijn verschillende sectoren die veel impact hebben op de CO2-uitstoot. In de transportsector is het wegverkeer de grootste bijdrage aan de carbon footprint (Sobrino & Monzon, 2014). Hierdoor is het van belang om de uitstoot van het wegverkeer te verminderen. Om dit te realiseren kan ingezet worden op het stimuleren van electric vehicles (hierna: EVs). Gedurende lange tijd was de auto-industrie vrijwel immuun voor auto's met alternatieve motoren, deze alternatieven waren dan ook vaak duur, onpraktisch en onaantrekkelijk. Dit veranderde echter toen Tesla het toneel betrad met hun elektrische auto voor de reguliere consumentenmarkt en een prominente marktpositie wist te veroveren. Dit maakt Tesla een interessante casus om een beter begrip te krijgen van de factoren die van belang zijn bij het stimuleren van duurzaam gedrag bij consumenten. Het doel van dit onderzoek is onderzoeken hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden in het maken van duurzame keuzes. Er is voor gekozen om Tesla Inc. (hierna: Tesla) als uitgangspunt te nemen. Het bleek lastig om consumenten over te laten stappen op EVs. Tesla’s doel is om uiteindelijk een massamarkt te creëren voor EVs en heeft haar eerste stappen in de goede richting gezet (Hardman, Shiu, & Steinberger-Wilckens, 2015). De volgende vraag zal dan ook centraal staan in dit interdisciplinaire onderzoek: “Hoe stimuleert Tesla consumenten om duurzame keuzes te maken?” Om hier een volledig antwoord op te kunnen geven, zijn inzichten vanuit verschillende wetenschapsdisciplines vereist en om zo te kunnen kijken naar alle actoren die bij deze vraag een rol spelen. De consument, de overheid en Tesla hebben allemaal invloed op duurzame keuzes. Om de verschillende rollen te analyseren is het nodig gebruik te maken van de disciplines Economie, Arbeids- en Organisatiepsychologie (hierna: A&OP), Bestuurs- en Organisatiewetenschappen (hierna: B&O) en Cognitieve en Neurobiologische Psychologie (hierna: CNBP). De verschillende inzichten worden geëvalueerd en de relevantie ervan getoetst. Door het volledig integreren van de verschillende inzichten kunnen epistemologische en ideologische barrières doorbroken worden (Repko, 2017). Vanuit de economie wordt onder andere een dieper begrip gegenereerd over de economische context van de transitie binnen de auto-industrie. Een auto-industrie met voornamelijk EVs is nog niet bereikt. Vanuit een economisch perspectief zal bijgedragen worden aan het beantwoorden van de hoofdvraag door te onderzoeken hoe het mogelijk is Tesla EVs prominent en blijvend op de kaart zette en op welke manieren zij inspeelt op de factoren die van belang zijn bij de keuze van particuliere consumenten om een EV aan te schaffen. De arbeids- en organisatiepsychologie draagt bij aan beantwoording van de hoofdvraag door zich te focussen op factoren van de organisatiestructuur van Tesla. Hiermee worden de factoren bedoeld die kunnen hebben bijgedragen aan Tesla’s commerciële succes en hun succes in het stimuleren van consumenten over te stappen op EVs. Het is van belang hier een dieper begrip van te krijgen, omdat de organisatiestructuur de drijvende kracht achter een organisatie is. Wanneer een organisatie succesvol is, zullen er dus goed werkende factoren in de organisatiestructuur die dit succes mogelijk maken of doen accelereren. Vanuit de bestuurs- en organisatiewetenschappen zal worden gekeken naar de rol die Tesla vervult in het oplossen van de klimaatproblematiek, omdat de overheid zich in toenemende mate terugtrekt in maatschappelijke vraagstukken. De vraag zal gesteld worden in hoeverre de publieke en de private sector betrokken zijn bij het stimuleren van duurzame keuzes, en hoe zij zich ten opzichte van elkaar verhouden. Het verhelpen van publieke problemen wordt met name door de publieke sector gedaan, maar in toenemende mate is zichtbaar dat publieke taken worden overgenomen door private bedrijven. Om consumenten een EV te laten aanschaffen, en overheden het bedrijf financieel te ondersteunen, moet de klimaatproblematiek met de bijbehorende oplossing van elektrisch vervoer, hoog op de politieke agenda staan. Vanuit de Cognitieve en Neurobiologische Psychologie wordt specifiek gekeken welke factoren volgens de huidige wetenschappelijke literatuur bepalend zijn bij het maken van duurzame keuzes door consumenten en helpt zo de hoofdvraag te kunnen beantwoorden. Het handelen van Tesla wordt geanalyseerd aan de hand van literatuur over motivatie en hoe deze wordt geïntegreerd. Zo wordt er gekeken in hoeverre deze factoren van toepassing op hen zijn. Eigenlijk is het vreemd dat een duurzame keuze gestimuleerd moet worden en in dit literatuuronderzoek wordt ook beschreven waar dit gegeven vandaan komt. Dit wordt gedaan vanuit het value assessment framework. Volgend op deze disciplinaire onderzoeken, zullen deze disciplinaire inzichten geïntegreerd worden. Door de creatie en het gebruik van een common ground en een more comprehensive understanding (hierna: MCU) zal een alomvattend antwoord gegeven kunnen worden op de hoofdvraag. Dit houdt in dat er gekeken zal worden waar er tussen de disciplines conflicten omtrent eenzelfde probleem of proces gevonden zouden kunnen worden. Om vervolgens middels het vaststellen van een overkoepelend concept of assumptie een common ground te maken, zodoende aan te kunnen geven dat de verschillende disciplines wel degelijk eenzelfde probleem of proces bestuderen. Dit overkoepelende concept of assumptie kan vervolgens helpen met het creëren van een more comprehensive understanding, een dieper en interdisciplinair begrip van het probleem, wat het product vormt van de integratie van de verschillende disciplines. Dus door een gedeeld concept of assumptie ter beantwoording van disciplinaire deelvragen, kan middels integratie een antwoord gevormd worden op de hoofdvraag (Repko, 2017). Tot slot zal het onderzoek afgesloten worden met een conclusie, waarin een actiehorizon wordt geboden voor eventueel toekomstig onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent650736
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInterdisciplinair onderzoek: Het stimuleren van duurzame keuzes, een Tesla case study.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record