Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelden, André van der
dc.contributor.authorLandschoot, R.G.M. Van
dc.date.accessioned2020-09-08T18:00:27Z
dc.date.available2020-09-08T18:00:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37602
dc.description.abstractDit bachelor eindwerkstuk spitst zich toe op de persreceptie rond de film première van Max Havelaar. Dit met als doel om een beeld te krijgen van hoe het persdiscours bijdroeg aan de vorming van het referentiekader voor de omgang met het Nederlands-Indisch verleden tijdens de jaren zeventig. Mijn onderzoeksuitkomsten laten zien dat er geen eenduidige manier van verwijzen was naar Nederlands-Indië rond de première van Max Havelaar. Bovendien toonde het discours niet, zoals de film, vooral schuldbewustzijn, maar vermeed het ook het koloniale verleden. Nederlandse kranten schreven in relatie tot de film Max Havelaar dus niet voornamelijk schuldbewust over het Nederlands-Indisch verleden, maar eerder schoorvoetend en zelfs vermijdend door het over andere zaken te hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1740981
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe persreactie op Fons Rademakers' Max Havelaar
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRademakers, Fons, Max Havelaar; Nederlands-Indië; Nederlands-Indisch verleden; koloniaal verleden; nationale cinema; persdiscours; receptiecontext; filmgeschiedenis
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record