Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGerris, Ellen
dc.contributor.advisorKlatte, Inge
dc.contributor.authorBakering, S.
dc.date.accessioned2020-09-07T18:00:46Z
dc.date.available2020-09-07T18:00:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37575
dc.description.abstractTitle: Collaboration between Speech and language therapists and parents of children with Developmental language disorders Background: Collaboration between healthcare professionals and parents of children with disorders, improves therapy outcomes for the child and the family. Healthcare professionals, including speech and language therapists (SLTs), experience challenges in this collaboration. Besides, it is unknow if speech and language therapists collaborate with parents of children with developmental language disorders. Aim: To understand SLTs’ approach and rationale when collaborating with parents of children with DLD between 2 to 6 years old Method: Individual interviews with SLTs were conducted through video calling. Analysis was performed according to the steps of thematic analysis. Results: Twelve interviews were conducted. SLTs approach in collaboration is to exchange information and to make decisions. Their rationale for this approach is based on their knowledge, experience, beliefs and assumptions, and parents characteristics. Conclusion: SLTs approach when collaborating with parents, is providing parents with information on therapy goals and therapy planning. In addition, to improve collaboration, SLTs can change their attitudes towards participation of parents, and empower parents to make shared decisions in goal setting and therapy planning. Recommendations: For SLTs to focus on asking information from parents, and empower parents to make shared decisions in goal setting and therapy planning Titel: Samenwerking tussen logopedisten en ouders van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen Achtergrond: Samenwerking tussen zorgprofessionals en ouders van kinderen met een aandoening verbetert de therapieresultaten voor het kind en het gezin. Zorgprofessionals, waaronder logopedisten, ervaren uitdagingen in deze samenwerking. Daarnaast is het niet zeker of logopedisten samenwerken met ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Doel: De aanpak en motivatie van logopedisten begrijpen, wanneer ze samenwerken met ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis van 2 – 6 jaar. Methode: Individuele interviews met logopedisten zijn afgenomen door te videobellen. Data analyse is uitgevoerd volgens de stappen van thematische analyse. Resultaten: Er zijn twaalf interviews uitgevoerd. De aanpak van logopedisten in de samenwerking met ouders is om informatie uit te wisselen en beslissingen te nemen. Hun rationale voor deze aanpak is gebaseerd op hun kennis, ervaring, overtuigingen en aannames, en op kenmerken van ouders. Conclusie: De aanpak van logopedisten in samenwerking met ouders, is ouders voorzien van informatie over therapiedoelen en therapieplanning. Om de samenwerking te verbeteren, kunnen logopedisten hun houding ten opzichte van de participatie van ouders veranderen en ouders in staat stellen mee te beslissen over therapiedoelen en therapieplanning. Aanbevelingen: Logopedisten kunnen zich focussen op het verkrijgen van informatie bij ouders en het in staat stellen van ouders om deel te nemen in het maken van beslissingen, het opstellen van doelen en het plannen van de therapie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent300869
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleCollaboration between Speech and language therapists and parents of children with Developmental language disorders
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscollaboration, speech language therapy, primary care, developmental language disorder, preschool children, samenwerking, logopedie, eerstelijnszorg, taalontwikkelingsstoornis, jonge kinderen
dc.subject.courseuuLogopediewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record