Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrins, F.
dc.contributor.authorRoos, P.
dc.contributor.authorJoosten, L.T.N.
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:34Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:34Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37554
dc.description.abstractBij het uitwerken van de stagetaken speelt de motivatie van studenten een belangrijke rol (Martens & Boekaerts, 2007). Deze motivatie kan door de sociale verbondenheid tussen studenten onderling vergroot worden (Deci & Ryan, 2008). In dit onderzoek wordt geanalyseerd wat de invloed van een digitaal sociaal medium (Facebook) op de sociale verbondenheid van studenten is. Tevens wordt onderzocht of het gebruik van een digitaal sociaal medium een positieve invloed heeft op de stagebeoordelingen. Om dit te onderzoeken wordt een 4-tal hypothesen getoetst: 1. Naarmate de studenten meer gebruik maken van Facebook en wanneer de bijdrage een meer inhoudelijk karakter draagt is het effect op de eindbeoordeling groter; 2. Studenten die gebruik maken van Facebook voelen zich meer sociaal verbonden; 3. De beoordeling van studenten die sociaal verbonden zijn door Facebook scoren gemiddeld hoger dan studenten die dat niet zijn; 4.Studenten ervaren een positief effect op de sociale verbondenheid en de eindbeoordeling. De onderzoeksgroep bestond uit 50 eerstejaars PABO studenten van Iselinge Hogeschool te Doetinchem. Er werden twee groepen samengesteld: 26 studenten in de experimentele groep en 24 studenten in de controlegroep. Tijdens de stage waren de leden uit de experimentele groep door het gebruik van Facebook met elkaar verbonden. Om de variabele sociale verbondenheid te meten werd er gebruik gemaakt van een vragenlijst. Hierbij is vooral gekeken naar de soort reacties - inhoudelijk of affectief - die door de studenten zijn geplaatst. Uit de analyse van de soort reacties is niet gebleken dat studenten die meer inhoudelijk reageren een betere eindbeoordeling krijgen. Er werd steun gevonden voor de toename van de sociale verbondenheid in zowel de kwantitatieve als mede in de kwalitatieve gegevensanalyse.Voor een toename van de stageresultaten en dus de kwaliteit van de stage werd noch door de kwantitatieve gegevensanalyse noch door de kwalitatieve gegevensanalyse steun gevonden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent431234
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffect van sociale verbondenheid op de motivatie en de prestatie door het gebruik van digitale sociale media
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale verbondenheid; Facebook
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record