Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoven, P. van den
dc.contributor.authorVoorn, M.L.R.J. van der
dc.date.accessioned2020-09-04T18:00:18Z
dc.date.available2020-09-04T18:00:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37441
dc.description.abstractIn dit corpusonderzoek zijn 60 ervaringsverhalen van taalvrijwilligersorganisaties (zoals Het Begint met Taal) geanalyseerd op dominante frames, waarden en motivaties. De ervaringsverhalen zijn geschreven vanuit het perspectief van huidige taalvrijwilligers en nieuwkomers in Nederland. Ervaringsverhalen dienen als wervingsteksten, vandaar dat verschillende argumenten en voorbeelden genoemd worden om lezers aan te sporen actief met taalcoaching aan de slag te gaan. De argumenten benadrukken kernwaarden die mensen belangrijk achten voor taalvrijwilligerswerk. Het accentueren van specifieke waarden in de teksten roept een bepaald denkkader bij lezers op: een frame. Frames belichten een boodschap vanuit verschillende invalshoeken en hebben variërende definities/oorzaken/oplossingen (reasoning devices) die uitgedrukt worden door bepaalde woorden en argumenten (framing devices). De ervaringsverhalen zijn geanalyseerd op acht frames, afkomstig van een onderzoek waarbinnen frames geconstrueerd zijn om betekenis te verlenen aan de Nederlandse multiculturele samenleving. De frames omschrijvingen zijn aangepast zodat deze toepasbaar zijn op de context van taalcoaching. Middels een codeerschema zijn de ervaringsverhalen geanalyseerd op de waarden, motivaties en frames. In het corpus van taalvrijwilligers kwam het frame De ontmoeting het vaakst voor, bij de nieuwkomers bleek Samen staan we sterk dominant. Altruïsme was de meest dominante waarde in het corpus. Er is nog geen helder verband gevonden tussen specifieke waarden behorend bij één frame, aangezien aan ieder ervaringsverhaal slechts een frame is toegekend terwijl er meerdere waarden en motivaties aan gekoppeld zijn. Ondanks het codeerschema speelt interpretatieafhankelijkheid mogelijk een rol. Desalniettemin biedt het onderzoek een gestructureerd overzicht in het gebruik van frames, waarden en motivaties in ervaringsverhalen van taalvrijwilligersorganisaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1087968
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFrames, waarden en motivaties in ervaringsverhalen van taalvrijwilligers en nieuwkomers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFrames, Waarden, Motivaties, Ervaringsverhalen, Taalvrijwilligers, Nieuwkomers
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record