Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWieringa, Maranke
dc.contributor.authorSwelm, C.H. van
dc.date.accessioned2020-09-02T18:00:19Z
dc.date.available2020-09-02T18:00:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37247
dc.description.abstractIn december 2018 lanceerde Netflix de interactieve film Black Mirror: Bandersnatch. Bij Bandersnatch kunnen kijkers de loop van het verhaal bepalen door keuzes te maken. Het is nu mogelijk om interactieve mediacontent te creëren en dit is een nieuw baanbrekend mediaformat. Omdat de belofte vanuit de media is dat de kijker de macht heeft, is het belangrijk om te onderzoeken in hoeverre dit daadwerkelijk het geval is. Bandersnatch is de case study van dit onderzoek naar de handelingsmogelijkheid, of agency, van de kijker bij dit nieuwe interactieve mediaformat. De illusie wordt gecreëerd dat de kijker de macht heeft over het verhaal. In dit eindwerkstuk is onderzocht in hoeverre die keuzes daadwerkelijk invloed hebben op de verhaallijn. Het onderzoek is gedaan aan de hand van een affordance analyse, aangevuld door een structuur en tekstuele analyse. Met de affordance analyse is onderzocht of het keuzemenu zelf al dan niet invloed heeft op de kijker. De structuur van de film is blootgelegd aan de hand van de keuzemomenten. Met de structuur doel ik op de manier hoe de film zich ontwikkelt aan de hand van keuzes die je als kijker hebt. Vervolgens zijn de tekstdelen geanalyseerd die zijn gerelateerd aan de voorgestelde keuzes in de film. Aan de hand van deze verschillende stappen is er een overzicht gecreëerd van de possibility space van Bandersnatch; de mogelijkheid om te handelen. Uit de analyse is gebleken dat bij het grootste deel van de keuzes de macht nog steeds in de handen van Netflix ligt. Bij de meeste keuzes is er geen verandering in de verhaallijn te zien of is slechts een van de keuzes ‘juist’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4277827
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Kijker aan de Macht?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBandersnatch, Interactive Narrativity, Agency, Affordances, Possibility Space
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record