dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Smit, A.P. | |
dc.contributor.author | Seegers, R.C. | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T18:00:16Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T18:00:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37241 | |
dc.description.abstract | Er is een belangrijke tweestrijd gaande in artikelen en onderzoeken die gedaan zijn naar sociale media en (de representatie van) online identiteit. Zo stelt Chambers, onderzoeker in sociologie en media & cultuur studies, dat sociale netwerksites (SNS) zijn ontworpen om de offline (niet gemedieerde) identiteit van gebruikers weer te geven.1 In tegenstelling tot Chambers stelt José van Dijck, onderzoeker in de media en digitale samenleving, juist dat SNS geen neutrale omgeving zijn voor het vormen van jouw online identiteit. Een interessante uitspraak van David Beer, dat interfaces belangrijke instrumenten zijn voor de identiteitsvorming 2, is de aanleiding van dit onderzoek. Daarnaast zijn concepten zoals gamification en gaming capital nuttig om inzicht te verkrijgen in hoe spel en speelsheid voorkomen in een serieus platform van LinkedIn. En zal besproken hoe dit de notie van online identiteit beïnvloedt. Dit onderzoek analyseert daarom de meest opvallende affordances in de interface van de mobiele applicatie van LinkedIn, aan de hand van een discursieve interface analyse. Hiermee wordt antwoord gegeven op de hoofdvraag: hoe komt gamification naar voren aan de hand van de affordances van LinkedIn en hoe verhoudt zich dit tot de notie van online identiteit? | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 944337 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoe LinkedIn op een speelse manier vorm geeft aan de online identiteit | |
dc.type.content | Pre-master Project | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale media, online identiteit, affordances, discursieve interface analyse, gamification, gaming capital | |
dc.subject.courseuu | Nieuwe media en digitale cultuur | |