Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFavier, T.T.
dc.contributor.authorDuindam, Y.T.
dc.date.accessioned2020-09-01T18:00:25Z
dc.date.available2020-09-01T18:00:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37225
dc.description.abstractKlimaatverandering en bevolkingsgroei zorgen voor een toenemende druk op het grondwatersysteem van de Utrechtse Heuvelrug, waardoor de drinkwatervoorraad afneemt, landbouwgewassen schade oplopen en de natuur verdroogt. Verduurzaming van het watersysteem van de Utrechtse Heuvelrug is dus urgent. Om het watersysteem van de Utrechtse Heuvelrug te verduurzamen, werkt de provincie Utrecht samen met een breed scala aan partners aan de Blauwe Agenda. Het watergebruik van bewoners is hierin een belangrijke schakel. De provinciale overheid wil het gewenste, duurzame gedrag stimuleren, maar gedragsbeïnvloedende overheidscommunicatie blijkt al decennialang gebaseerd op ontoereikende gedragstheorieën en daarmee ineffectief. Waar gedragsbeïnvloedende overheidscommunicatie jarenlang gericht werd op kennisoverdracht, stellen recente psychologische inzichten dat: (a) gedrag een complex samenspel is van automatische, emotiegestuurde processen en bewuste, rationele processen; en (b) een interventie moet aansluiten op hun attitude, die onder mensen sterk kan verschillen door onder andere achterliggende waarden. Het doel van dit onderzoek is tweeledig, namelijk (a) om te achterhalen hoe overheidscommunicatie volgens deze recente inzichten het beste vormgegeven kan worden, en (b) wat de effectiviteit is op de attitude (overtuigingen, emoties en gedragsintenties) en gedragsbarrières, en of dit effectiever is in het stimuleren van duurzaam gedrag dan gebruikelijke overheidscommunicatie. Hiervoor werd een gedifferentieerde, expliciete testinterventie ontworpen voor het waterduurzaamheidsvraagstuk van de Utrechtse Heuvelrug, dat uniek is vanwege de onzichtbaarheid van de impacts van drinkwatergebruik voor bewoners zelf, door ondergrondse waterstroming, impact op andere gebieden en andere functies. Een expliciete communicatie-interventie is hierbij een communicatiemiddel dat inspeelt op de attitude (en daarmee op een combinatie van bewuste en onbewuste processen). Gedifferentieerd staat voor een communicatiemiddel met vijf verschillende vormen, die aansluiten op vijf verschillende duurzaamheidsprofielen (met een verschillende attitude) in de samenleving. Om dit onderzoeksdoel te behalen is een onderzoek uitgevoerd dat bestond uit drie delen. Eerst werd een vooronderzoek gedaan dat bestond uit literatuuronderzoek – naar de cognitief en sociaal-psychologische achtergrond en het duurzaamheidsvraagstuk – en praktijkonderzoek bij de Provincie Utrecht. Daarna werd een (beperkt) ontwerponderzoek uitgevoerd voor het ontwerpen van een experimentele interventie – vijf folders, gedifferentieerd naar attitude – en een controle-interventie – één folder, gebaseerd op de meest recente waterbesparingscampagne. Er werden twee ontwerpcycli van ontwerpen, testen en evalueren uitgevoerd, met in totaal 12 panelleden. Tot slot werden de interventies getest door deze online voor te leggen aan 133 respondenten, geworven via persoonlijke sociale media en interne media van de Provincie Utrecht. Deze werden willekeurig verdeeld over de experimentele groep en de controlegroep en binnen de experimentele groep naar eigen keuze ingedeeld in de vijf condities. Het effect van de interventies werd gemeten met een enquête, bestaande uit een voortoets en natoets met stellingen over de eigen attitude, en geanalyseerd met effectgrootteberekeningen, t-toetsen (om te kijken of het effect significant was) en repeated measures ANOVA’s (voor het verschil tussen de effecten van de experimentele en controle-interventie). Het potentiële effect van een foldercampagne op de uiteindelijke gedragsverandering wordt bepaald door: (a) de effectiviteit van de folders; en (b) de bereidheid onder bewoners om de folder te pakken – wanneer deze aangeboden wordt – en de gehele folder te lezen. Uit het onderzoek bleek dat een gedifferentieerd communicatiemiddel resulteerde in een hogere bereidheid om de gehele folder te lezen dan de gebruikelijke overheidscommunicatie (middelgroot effectverschil, d = 0,38). Uit de onderzoeksresultaten bleek dat het effect van een gedifferentieerde communicatie- interventie verschilde per dimensie van attitude. De gedifferentieerde interventie resulteerde in positieve, significante effecten (klein tot middelgroot) op: de ervaren ernst (d = 0,51), de persoonlijke betrokkenheid (d = 0,35), het eigen verantwoordelijkheidsgevoel (d = 0,24), de ervaren voor- en nadelen (d = 0,34) (emoties); en de intentie tot systeemaanpassingen in huis of tuin (d = 0,19) en informatie-zoekend gedrag (d = 0,19) (gedragsintenties). Het effect op informatie-zoekend gedrag kan de andere positieve effecten versterken – mits uitgevoerd. Hiermee bleek de gedifferentieerde interventie (met kleine effectverschillen) effectiever dan de huidige interventie op zeven attitudecomponenten, waarvan één overtuiging, vier emoties en twee gedragsintenties. Twee hiervan waren significant, mogelijk door de relatief kleine onderzoekspopulatie. De huidige interventie bleek effectiever (met kleine effectverschillen en een middelgroot effectverschil) op vijf attitudecomponenten, waarvan één overtuiging, één emotie en drie gedragsbarrières (één weerstand en twee praktische beperkingen). Drie hiervan waren significant. De afwezigheid van effecten – zelfs kleine negatieve effecten – in de gedragsintenties en open reacties uit het onderzoek trekken de positieve effecten echter in twijfel en suggereren dat deze mogelijk worden verklaard door een ander (meer bekend) aanbod in handelingsmogelijkheden. Dit moet blijken uit nader onderzoek. Een gedifferentieerd communicatiemiddel bleek relatief het meest effectief voor bewoners met duurzame idealen en een intrinsieke motivatie voor duurzaam gedrag (kleine tot grote effecten), maar leidde ook tot opvallend sterke effecten onder doelgroepen met een (relatief) lage betrokkenheid bij duurzaamheidsvraagstukken – en in het bijzonder waterbesparing. Zo ook onder structuurzoekers (kleine tot zeer grote effecten) die door de populatieomvang – ongeveer een derde van de samenleving – tot een relatief grote absolute bijdrage aan waterbesparing zouden kunnen leiden. Uit dit onderzoek is gebleken dat een gedifferentieerde communicatie-interventie, gebaseerd op recente inzichten over gedragsverandering, over het algemeen tot grotere en meer significante positieve (totaal)effecten op de attitude en ervaren gedragsbarrières leidde dan de gebruikelijke publiekscommunicatie. Op basis hiervan wordt aan overheden een gedifferentieerde communicatieaanpak aanbevolen om waterbesparend gedrag onder bewoners te stimuleren. Met dit onderzoek werd een brug geslagen tussen fundamentele literatuur over gedragsverandering en de toepassing in de praktijk. Hierbij moest een balans gezocht worden in het waarborgen van de inhoudsvaliditeit en ecologische onderzoeksvaliditeit. Eventueel vervolgonderzoek zou zich dus kunnen richten op ofwel verdere validatie van de theorie ofwel het realiseren en onderzoeken van de campagne in de praktijk. Zo zou verder fundamenteel onderzoek naar de samenhang van de variabelen de gebruikte modellen kunnen valideren – zoals het gedragsbeïnvloedingsmodel van Motivaction en het triadisch attitudemodel. Verder toegepast onderzoek is een relevante manier om het totaaleffect van de foldercampagne met meer zekerheid te kunnen inschatten of om een werkelijke verandering in waterbesparend gedrag vast te stellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent13394845
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe black box van duurzaam gedrag: Onderzoek naar het effect van een gedifferentieerd communicatiemiddel op de attitude - overtuigingen, emoties, gedragsintenties - en gedragsbarrières ten aanzien van waterbesparing
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsoverheidscommunicatie; duurzaam watergebruik; gedragsverandering; attitude; overtuigingen; emoties; gedragsintenties; weerstand; duurzaamheidsprofielen; gedifferentieerd communicatiemiddel
dc.subject.courseuuGeografie: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record