dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Londen-Barentsen, M. van | |
dc.contributor.advisor | Baan-Unlusoy, A. van der | |
dc.contributor.author | Ruizendaal, G.A.W. | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T18:00:36Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T18:00:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37168 | |
dc.description.abstract | In Bunschoten is evenals in de rest van Nederland een stijging van het jeugdhulpgebruik sinds de decentralisatie van de Jeugdwet. Het doel van dit onderzoek is om te kijken hoe Buurtsportcoachregeling effect kan hebben op terugdringen van het jeugdhulpgebruik. Daarbij is specifiek de preventieve werking van het ontwikkelen van psychosociale vaardigheden bij kinderen tot 12 jaar en de rol van de daarin de Buurtsportcoach (BSC) onderzocht. Ook de kracht van preventieve samenwerking tussen de BSCs, het onderwijs en de jeugdhulp en de regierol van de gemeente is onderzocht. Er is een kwalitatief Delphi-onderzoek gedaan waarbij 15 professionals (5 Buurtsportcoaches, 6 jeugdhulpprofessional en 4 onderwijsprofessional) zijn geïnterviewd en zijn 2 verdiepende focusgroepen. Uit de resultaten bleek dat de BSCs meer kunnen inzetten op psychosociale ontwikkeling. Door krachten te bundelen van de jeugdhulp en de buurtsportcoaches kunnen preventieve activiteiten uitgevoerd worden. Om het grootste effect te behalen is een gezamenlijke preventieve aanpak nodig. Om dat te bereiken is een lang termijnplan nodig en sturing vanuit de gemeente. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 298818 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De kracht van preventieve samenwerking: De Buurtsportcoach als schakel tussen onderwijs, jeugdhulp en sport? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Buurtsportcoachregeling. Psychosociale ontwikkeling, preventie, samenwerking | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |