dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Gijzen, M. | |
dc.contributor.advisor | Vreeke, L. | |
dc.contributor.author | Rauws, M.S. | |
dc.date.accessioned | 2020-08-21T18:00:39Z | |
dc.date.available | 2020-08-21T18:00:39Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36971 | |
dc.description.abstract | Introductie. Zelfverwondend gedrag [ZVG] onder adolescenten is een wereldwijd probleem wat zorgt voor zorgen bij gezondheidszorgprofessionals. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp. De huidige studie onderzoekt de relatie tussen mastery en ZVG bij adolescenten en of perfectionisme modereert voor deze relatie, waarbij er wordt gecontroleerd voor geslacht. Methode. Om dit te beantwoorden is er gebruik gemaakt van een aangepaste versie van de Vragenlijst over Zelfdoding en Zelfbeschadiging, de Nederlandse versie van de Pearling Mastery Scale en de Nederlandse versie van de Frost Multidimensional Perfectionism Scale . De participanten waren adolescenten uit de tweede klas van het voortgezet onderwijs op verschillende locaties in Zuid-Oost Brabant (n = 1262), aged 11 to 15 (M = 13,91). Resultaten. De resultaten laten zien dat er een negatieve relatie is
tussen mastery en ZVG, terwijl er een positieve relatie was tussen perfectionisme en ZVG. Er is geen moderatie-effect gevonden voor perfectionisme op deze relatie. Er is ook geen invloed van sekse. Discussie. Toekomstig onderzoek zal zich moeten richten op het valideren van dit onderzoek met longitudinale designs. Dan kunnen er interventies ontwikkeld worden die zijn gericht op preventie voor of het (vroeg)signaleren van kwetsbaarheid voor ZVG. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 505148 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De relatie tussen mastery en zelfverwondend gedrag en de modererende rol van perfectionisme | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | adolescentie, mastery, perfectionisme, zelfverwondend gedrag, zelfverwonding | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |